Meteorológiai társalgó
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
Akkor ezek szerint a Kékestetõn körülbelül 50-100 méteren múlt, hogy nem +5 fok lett a maximum.
Takt ott most jelenleg: -1.8 fok
Takt ott most jelenleg: -1.8 fok
Kerestem pár ábrát régebbi OMSZ-os cikkekbõl, ezek jól szemléltetik a dolgokat.
Link
Budapesti rádiószondás mérés (december 31. 12 UTC). A folytonos vonal a hõmérsékleti, a szaggatott vonal a harmatpont értékeket mutatja a magasság (illetve hPa-ban megadott légnyomás függvényében). Kb. 300 és 600 m között telített a levegõ (a T és a Td görbe egymásra simul), ebben a rétegben található az inverzió alatti felhõzet, e fölötte száraz a levegõ.
Link
Prágai rádiószondás felszállás 2011. november 16-án éjfélkor. A keveredési rétegvastagság a tartós ködtakaró kialakulásával és annak megemelkedésével napszaktól függetlenül több száz méteres értéken (jellemzõen 400-800 m) stabilizálódik. Jelen mérés alapján 430 m vastag az a réteg, ahol a felszín fölött közel 100 méterenként közel 1 fokot csökken a hõmérséklet.
Link
Hõmérsékleti rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
Elõzõ ábrához nedvesség: Link
Relatív nedvesség rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
-------------------------------
Tehát összességében az mondható el, hogy a legalacsonyabb hõmérsékletet a stratus fölsõ részében és közvetlenül a stratus fölött mérhetjük. Kicsit magasabban már ugrásszerûen emelkedik a T, míg lefelé haladva lassabban ugyan, de szintén emelkedik a hõmérséklet.
Link
Budapesti rádiószondás mérés (december 31. 12 UTC). A folytonos vonal a hõmérsékleti, a szaggatott vonal a harmatpont értékeket mutatja a magasság (illetve hPa-ban megadott légnyomás függvényében). Kb. 300 és 600 m között telített a levegõ (a T és a Td görbe egymásra simul), ebben a rétegben található az inverzió alatti felhõzet, e fölötte száraz a levegõ.
Link
Prágai rádiószondás felszállás 2011. november 16-án éjfélkor. A keveredési rétegvastagság a tartós ködtakaró kialakulásával és annak megemelkedésével napszaktól függetlenül több száz méteres értéken (jellemzõen 400-800 m) stabilizálódik. Jelen mérés alapján 430 m vastag az a réteg, ahol a felszín fölött közel 100 méterenként közel 1 fokot csökken a hõmérséklet.
Link
Hõmérsékleti rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
Elõzõ ábrához nedvesség: Link
Relatív nedvesség rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
-------------------------------
Tehát összességében az mondható el, hogy a legalacsonyabb hõmérsékletet a stratus fölsõ részében és közvetlenül a stratus fölött mérhetjük. Kicsit magasabban már ugrásszerûen emelkedik a T, míg lefelé haladva lassabban ugyan, de szintén emelkedik a hõmérséklet.
Akkor ezek szerint nem a közepe, hanem a teteje a hidegebb. A "könyök" szó tévesztett meg.
Ugyanaz a mechanizmusa, mint az éjszakai lehûléskor a felszínen, csak ilyenkor a köd/Stratus teteje válik a kisugárzó felületté. És mivel ez fehér, nagyobb az albedója, mint a talajnak, ezért jobban le tud hûlni a környezet (adott légköri szint) hõmérsékletéhez képest.
A hõmérséklet-különbség egyébként akkor lesz igazán markáns, ha felülrõl még rásegít az anticiklon zsugorodási inverziója is. Ez is jelen van most is, 850 hPa felett, de még nincs elég közel a Stratus tetejéhez. Link
A hõmérséklet-különbség egyébként akkor lesz igazán markáns, ha felülrõl még rásegít az anticiklon zsugorodási inverziója is. Ez is jelen van most is, 850 hPa felett, de még nincs elég közel a Stratus tetejéhez. Link
Nem lóg ki a ködbõl. Hidegkönyök van, de hogy az mitõl alakul ki az engem is érdekelne egy hozzáértõtõl. Kékestetõ Takt: -1.5 , de már volt -1.6 is.
Ha kilóg a ködbõl, akkor nagyobb hõkisugárzás mellett érthetõ, hogy gyorsabban hûl.
A hidegkönyök effektusról nem találtam semmit a neten, valaki hozzáértõ leírhatná, hogy mitõl van ez a jelenség, hogy a stratus közepe képes így áthûlni.
A hidegkönyök effektusról nem találtam semmit a neten, valaki hozzáértõ leírhatná, hogy mitõl van ez a jelenség, hogy a stratus közepe képes így áthûlni.
Én nem tudom mi van Kékestetõn, de már -1.4 fok van ott. Honnan van az a hideg? Alá tettek egy fagyasztót vagy mi?
Közben találtam egy szép kékesit még 2007-bõl, 12.23.
08: -3
09: -1
10: -8
11: -7
12: -5
13: -8
14: -10
15: -11
16: -7
17: -6
18: -9
19: -11
20: -4
21: -5
22: -3
A -0,5 fokos Tmax délelõtt, a -11,5 fokos Tmin késõ délután állt be.
08: -3
09: -1
10: -8
11: -7
12: -5
13: -8
14: -10
15: -11
16: -7
17: -6
18: -9
19: -11
20: -4
21: -5
22: -3
A -0,5 fokos Tmax délelõtt, a -11,5 fokos Tmin késõ délután állt be.
A Kendigen +8, -0, +5, -0, +5, 0, +5, +2, +7 az eddigi sorminta ma, azért ez már nem olyan rossz.
Az érdekes lehetett. Felmennek a hegyre, jó idõ van +2 fok, fél óra múlva pedig már -7 fokba fagyoskodnak.. Egy olyat szívesen átélnék egyszer.
Ó, ez még lájtos.
Emlékszem, pár éve volt egy olyan igazi hidegpárnás nap, amikor a stratus fölött full száraz, enyhe levegõ húzódott. -8, 0, -6, +2, -2, +1, -7, kb. így jöttek egymás után az órás értékek.
Emlékszem, pár éve volt egy olyan igazi hidegpárnás nap, amikor a stratus fölött full száraz, enyhe levegõ húzódott. -8, 0, -6, +2, -2, +1, -7, kb. így jöttek egymás után az órás értékek.
Szépen megemelkedett a stratus.
Olivér: jó hely! Innen sem lehet könnyû nagyvárosba költözni.
Olivér: jó hely! Innen sem lehet könnyû nagyvárosba költözni.
Én kiszámoltam:
8 éve vettem a kocsit 600 ezerért, azóta ráköltöttem még kb 600-at, plusz mûszaki 120, biztosítás 160, tehát eddig havi bontásban 1.480.000/(8*12) = 15400
Ehhez hozzáveszem a havi 16.000 benzint (szigorúan munkábajárás), úgy autóval havi 31400 ft a közlekedés, busszal pedig havi 6700ft
Az autón egy nap megspórolok 40 perc idõt, ami havonta durván 15 óra, átszámítva órabérre 1646ft/óra, azaz, ha ezt a +15 órát munkával töltöm, akkor netto 1646 ft-ot kellene keresnem, akkor érné meg autóval járni
De úgy is lehetne fogalmazni: vagy minden hónapban óránként 1646 ft-ért pihenek 15 órát úgy, ahogy én szeretném, vagy pedig a buszon pihenek ingyen
Egyszerûbben: ha nincs pénzed vagy félre akarsz tenni havi 24 ezret, akkor járj busszal, ha pedig van pénzed, és jól keresel, akkor járj autóval
8 éve vettem a kocsit 600 ezerért, azóta ráköltöttem még kb 600-at, plusz mûszaki 120, biztosítás 160, tehát eddig havi bontásban 1.480.000/(8*12) = 15400
Ehhez hozzáveszem a havi 16.000 benzint (szigorúan munkábajárás), úgy autóval havi 31400 ft a közlekedés, busszal pedig havi 6700ft
Az autón egy nap megspórolok 40 perc idõt, ami havonta durván 15 óra, átszámítva órabérre 1646ft/óra, azaz, ha ezt a +15 órát munkával töltöm, akkor netto 1646 ft-ot kellene keresnem, akkor érné meg autóval járni
De úgy is lehetne fogalmazni: vagy minden hónapban óránként 1646 ft-ért pihenek 15 órát úgy, ahogy én szeretném, vagy pedig a buszon pihenek ingyen
Egyszerûbben: ha nincs pénzed vagy félre akarsz tenni havi 24 ezret, akkor járj busszal, ha pedig van pénzed, és jól keresel, akkor járj autóval
Nekem apa autója 3000 HUF-nyira van tömegközlekedéssel!
Mondjuk onnan viszont már egy felvidéki 1200-1400-as csúcs alig lenne több, mint ide a Börzsöny.
Balintaj: ha minden egyes nap ki akarnék menni, akkor inkább odaköltöznék. Mondjuk szívesen odaköltöznék, ha csak rajtam múlna, de akkor meg a lakásra kellene jó pár milla.
Ha 4-en lennénk az autóban családdal, az az autós költségeket felére csökkentené, ha nem támogatjuk a gyermekfoglalkoztatást. A tömegközlekedési költségeket pedig 1,5-es szorzóval (3-szoros, de kétfelé megy) számolhatjuk, ha már nem olyan kicsik a gyerekek. Tehát nekem az autós része 1,5 millióba kerülne 10 évre, a tömegk. része pedig mondjuk 2500 helyett lenne 4000.
Így már csak 37-szer tudnék kimenni családostul évente NHH-re. Azaz majdnem minden hétvégén.
Mondjuk onnan viszont már egy felvidéki 1200-1400-as csúcs alig lenne több, mint ide a Börzsöny.
Balintaj: ha minden egyes nap ki akarnék menni, akkor inkább odaköltöznék. Mondjuk szívesen odaköltöznék, ha csak rajtam múlna, de akkor meg a lakásra kellene jó pár milla.
Ha 4-en lennénk az autóban családdal, az az autós költségeket felére csökkentené, ha nem támogatjuk a gyermekfoglalkoztatást. A tömegközlekedési költségeket pedig 1,5-es szorzóval (3-szoros, de kétfelé megy) számolhatjuk, ha már nem olyan kicsik a gyerekek. Tehát nekem az autós része 1,5 millióba kerülne 10 évre, a tömegk. része pedig mondjuk 2500 helyett lenne 4000.
Így már csak 37-szer tudnék kimenni családostul évente NHH-re. Azaz majdnem minden hétvégén.
Viszont ha minden egyes nap ki akarsz menni a következõ 10 évben, akkor már fordul a kocka, és más a képlet akkor is, ha nem egyedül vagy, hanem négyen ültök a kocsiba (gondoljunk a családos emberekre is)!
Persze ez csak vicc, támogatni kell a tömegközlekedést! Már ahol van...
Persze ez csak vicc, támogatni kell a tömegközlekedést! Már ahol van...
Köszi a tippeket!
Sajnos a hegyvidéki kirándulás esélytelen most nekem (nem olyan jó a tüdõállapotom, illetve az orrpolipjaim teljesen eltömítik az orromat és csak a számon kapok levegõt) , de a Dobogókõvel lehet, hogy megpróbálkozok valamelyik nap, ha érdemes lesz.
Sajnos a hegyvidéki kirándulás esélytelen most nekem (nem olyan jó a tüdõállapotom, illetve az orrpolipjaim teljesen eltömítik az orromat és csak a számon kapok levegõt) , de a Dobogókõvel lehet, hogy megpróbálkozok valamelyik nap, ha érdemes lesz.
13 éves, még vállalható állapotú és minõségû autó ára: kb. 700 ezer HUF. Hogy elmenjen még 10 évig, valsz. rá kell költeni még 500 ezret abban a 10 évben, mert a végére már 23 éves lesz. Ez eddig 1,2 millió. Erre jön a kötelezõ, városi közlekedés miatt kötelezõen a Casco is. Az évente még vagy 150 ezer, az újabb 1,5 millió. Ez eddig 2,7 millió. 2 évente mûszaki, darabja vagy 50 ezer, az összesen 200 ezer. Ez eddig 2,9 millió. Ezután jöhet az üzemanyag költség.
Ha nem veszek BKV bérletet, akkor 3 millió forintból nagyjából 1200-szor tudok kimenni NHH-re a köv. 10 évben, ez évi 120 nap.
Van még kérdés?
Ha nem veszek BKV bérletet, akkor 3 millió forintból nagyjából 1200-szor tudok kimenni NHH-re a köv. 10 évben, ez évi 120 nap.
Van még kérdés?
Kocsival 20 km kb. 1 liter benzin, ami 335 ft durván. Oda vissza megvan maximum 1000 ft-ból akkor is ha többet fogyaszt a kocsi!
Vagy Pilis-tetõ, az még magasabb is.
Ugyanaz, mint elõbb, de csak Kétbükkfanyeregig. Ez pénzben kicsit kevesebb, mert már 20 km alatt van épp, idõben +1 óra míg a nyeregtõl elsétálsz a kilátóig a régi katonai úton. De akkor már végig magasan vagy, a tetõn pedig körpanoráma vár rád, ellentétben Dobogókõvel. Lefelé pedig akár mehetsz Pilisszántó felé is, onnan busszal Árpád híd pályaudvar.
De gyaloglással együtt a NHH is megvan pár óra alatt a Belvárosból tömegközlekedéssel. Nyugati-Kismaros vonattal, Kismaros-Kisinóci th. busszal, ez együtt 1 óra 10 perc, ha készülsz rá elõre!
A turistaháztól pedig kb. 2 óra a hegytetõ. Tehát 3 és fél óra alatt ez is elérhetõ, és oda-vissza 2000 HUF alatt kijön.
És a slusszpoén, hogy pl. a János-hegyi kilátó is itthonról 1 óra 15 perc, tehát alig kevesebb, mint az eddig felsoroltak. Igaz, az "ingyen" van a bérlet miatt.
Ugyanaz, mint elõbb, de csak Kétbükkfanyeregig. Ez pénzben kicsit kevesebb, mert már 20 km alatt van épp, idõben +1 óra míg a nyeregtõl elsétálsz a kilátóig a régi katonai úton. De akkor már végig magasan vagy, a tetõn pedig körpanoráma vár rád, ellentétben Dobogókõvel. Lefelé pedig akár mehetsz Pilisszántó felé is, onnan busszal Árpád híd pályaudvar.
De gyaloglással együtt a NHH is megvan pár óra alatt a Belvárosból tömegközlekedéssel. Nyugati-Kismaros vonattal, Kismaros-Kisinóci th. busszal, ez együtt 1 óra 10 perc, ha készülsz rá elõre!
A turistaháztól pedig kb. 2 óra a hegytetõ. Tehát 3 és fél óra alatt ez is elérhetõ, és oda-vissza 2000 HUF alatt kijön.
És a slusszpoén, hogy pl. a János-hegyi kilátó is itthonról 1 óra 15 perc, tehát alig kevesebb, mint az eddig felsoroltak. Igaz, az "ingyen" van a bérlet miatt.
Dobogókõre simán ki lehet menni busszal. 5 sör árából megvan oda-vissza és idõben sem vészes.
Terveztem egyet gyorsan:
Start: 11:30
4-6 villamos Mester - Blaha; átszállás M2 Batthyány térig; átszállás HÉV Pomázig; átszállás Volán Dobogókõig.
Stop: 13:35
Tehát két óra alatt fent vagyok, és ez pénzben a BKV bérlet mellett 2 HÉV kiegészítõ (500 HUF), meg 2 buszjegy (930 HUF).
Terveztem egyet gyorsan:
Start: 11:30
4-6 villamos Mester - Blaha; átszállás M2 Batthyány térig; átszállás HÉV Pomázig; átszállás Volán Dobogókõig.
Stop: 13:35
Tehát két óra alatt fent vagyok, és ez pénzben a BKV bérlet mellett 2 HÉV kiegészítõ (500 HUF), meg 2 buszjegy (930 HUF).
Szuper!
A fagyos rétegben valsz. zúzmaraképzõdés is zajlik. Pár napig még maradna a párna, érdemes lenne kinézni valahová.
Márpedig úgy néz ki, hogy jövõ hét közepéig legfeljebb regionális felszakadások lehetnek.
A fagyos rétegben valsz. zúzmaraképzõdés is zajlik. Pár napig még maradna a párna, érdemes lenne kinézni valahová.
Márpedig úgy néz ki, hogy jövõ hét közepéig legfeljebb regionális felszakadások lehetnek.
Hoppá, egy kis érdekességet rejt magában ez a mostani langyospárna.
Hogy ne túl nagy területet nézzünk, ezért Dunazug-Bükk viszonylat.
8 óra.
Síkon: jellemzõen +3, +4 fok van.
János-hegy (kb. 500 m): +2 fok.
Szentlélek (kb. 700 m): -1 fok.
Pilis (kb. 750 m): 0,7 fok.
NHH (kb. 860 m): -0 fok.
Kékestetõ (kb. 1010 m): +2 fok.
T850 (kb. 1600 m): +5, +6 fok.
Szóval szépen áthûlt 1 nap alatt a langyospárna, a hidegkönyök környékén máris tud fagy lenni.
Hogy ne túl nagy területet nézzünk, ezért Dunazug-Bükk viszonylat.
8 óra.
Síkon: jellemzõen +3, +4 fok van.
János-hegy (kb. 500 m): +2 fok.
Szentlélek (kb. 700 m): -1 fok.
Pilis (kb. 750 m): 0,7 fok.
NHH (kb. 860 m): -0 fok.
Kékestetõ (kb. 1010 m): +2 fok.
T850 (kb. 1600 m): +5, +6 fok.
Szóval szépen áthûlt 1 nap alatt a langyospárna, a hidegkönyök környékén máris tud fagy lenni.