Meteorológiai társalgó
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
Mostanra záródott be felettük a ködfelhõzet. A hõmérséklet egészen 0,1 fokig lement, most 0,2 fok van.
Furcsa hogy áprilisban több fagy volt mint decemberben )) Néztünk régi képeket a hétvégén, és régen tényleg voltak hetekig havak, nagy zúzmarás ködös idõszakok. Évek óta egyre silányabb a tél A belvárosban (Budapesten) láttam még teljesen ZÖLD! gömbakácokat, nemhogy nem fagytak el, de még szinte új hajtásaik vannak. (Aréna pláza elõtt végig) De a városban biztosan nem volt még fagy, mert a benti lakás teraszán a büdöske és begónia él és virul virágzik. De a tátika is boldogan virágzik.....
Akkor ezek szerint a Kékestetõn körülbelül 50-100 méteren múlt, hogy nem +5 fok lett a maximum.
Takt ott most jelenleg: -1.8 fok
Takt ott most jelenleg: -1.8 fok
Kerestem pár ábrát régebbi OMSZ-os cikkekbõl, ezek jól szemléltetik a dolgokat.
Link
Budapesti rádiószondás mérés (december 31. 12 UTC). A folytonos vonal a hõmérsékleti, a szaggatott vonal a harmatpont értékeket mutatja a magasság (illetve hPa-ban megadott légnyomás függvényében). Kb. 300 és 600 m között telített a levegõ (a T és a Td görbe egymásra simul), ebben a rétegben található az inverzió alatti felhõzet, e fölötte száraz a levegõ.
Link
Prágai rádiószondás felszállás 2011. november 16-án éjfélkor. A keveredési rétegvastagság a tartós ködtakaró kialakulásával és annak megemelkedésével napszaktól függetlenül több száz méteres értéken (jellemzõen 400-800 m) stabilizálódik. Jelen mérés alapján 430 m vastag az a réteg, ahol a felszín fölött közel 100 méterenként közel 1 fokot csökken a hõmérséklet.
Link
Hõmérsékleti rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
Elõzõ ábrához nedvesség: Link
Relatív nedvesség rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
-------------------------------
Tehát összességében az mondható el, hogy a legalacsonyabb hõmérsékletet a stratus fölsõ részében és közvetlenül a stratus fölött mérhetjük. Kicsit magasabban már ugrásszerûen emelkedik a T, míg lefelé haladva lassabban ugyan, de szintén emelkedik a hõmérséklet.
Link
Budapesti rádiószondás mérés (december 31. 12 UTC). A folytonos vonal a hõmérsékleti, a szaggatott vonal a harmatpont értékeket mutatja a magasság (illetve hPa-ban megadott légnyomás függvényében). Kb. 300 és 600 m között telített a levegõ (a T és a Td görbe egymásra simul), ebben a rétegben található az inverzió alatti felhõzet, e fölötte száraz a levegõ.
Link
Prágai rádiószondás felszállás 2011. november 16-án éjfélkor. A keveredési rétegvastagság a tartós ködtakaró kialakulásával és annak megemelkedésével napszaktól függetlenül több száz méteres értéken (jellemzõen 400-800 m) stabilizálódik. Jelen mérés alapján 430 m vastag az a réteg, ahol a felszín fölött közel 100 méterenként közel 1 fokot csökken a hõmérséklet.
Link
Hõmérsékleti rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
Elõzõ ábrához nedvesség: Link
Relatív nedvesség rétegzõdés az alsó 6 km-en; a kép a Magas-Tátra és a Mátra közötti metszetet mutatja.
-------------------------------
Tehát összességében az mondható el, hogy a legalacsonyabb hõmérsékletet a stratus fölsõ részében és közvetlenül a stratus fölött mérhetjük. Kicsit magasabban már ugrásszerûen emelkedik a T, míg lefelé haladva lassabban ugyan, de szintén emelkedik a hõmérséklet.
Az elmúlt 2 év tapasztalatai? Mert már 2012/13 pl. a Nyugat-Dunántúlon jó havas, igazi téli tél volt. Két, egymást követõ tél "tendenciája" tudod, hogy mit jelent? SEMMIT! Két-három enyhe tél után vígan jöhetnek, és jöttek is, havas, hideg, zimankós telek.
Nekem többször eszembe jut 1976, mikor az idei októberivel szinte megegyezõ õsz közepi felállás után kifejezetten f@s szinoptikai képek következtek novemberben és december túlnyomó részében. Majd karácsony napján elért minket a teljes átrendezõdés, a következõ néhány napban kétszer egymás után leszakadt a hideg. Aztán Szilveszter elõtt mediciklonból akkora havazást kaptunk, hogy a Bakonyban szánkózni se lehetett -a méteres hó miatt!
Nekem többször eszembe jut 1976, mikor az idei októberivel szinte megegyezõ õsz közepi felállás után kifejezetten f@s szinoptikai képek következtek novemberben és december túlnyomó részében. Majd karácsony napján elért minket a teljes átrendezõdés, a következõ néhány napban kétszer egymás után leszakadt a hideg. Aztán Szilveszter elõtt mediciklonból akkora havazást kaptunk, hogy a Bakonyban szánkózni se lehetett -a méteres hó miatt!
Akkor ezek szerint nem a közepe, hanem a teteje a hidegebb. A "könyök" szó tévesztett meg.
Ugyanaz a mechanizmusa, mint az éjszakai lehûléskor a felszínen, csak ilyenkor a köd/Stratus teteje válik a kisugárzó felületté. És mivel ez fehér, nagyobb az albedója, mint a talajnak, ezért jobban le tud hûlni a környezet (adott légköri szint) hõmérsékletéhez képest.
A hõmérséklet-különbség egyébként akkor lesz igazán markáns, ha felülrõl még rásegít az anticiklon zsugorodási inverziója is. Ez is jelen van most is, 850 hPa felett, de még nincs elég közel a Stratus tetejéhez. Link
A hõmérséklet-különbség egyébként akkor lesz igazán markáns, ha felülrõl még rásegít az anticiklon zsugorodási inverziója is. Ez is jelen van most is, 850 hPa felett, de még nincs elég közel a Stratus tetejéhez. Link
Nem lóg ki a ködbõl. Hidegkönyök van, de hogy az mitõl alakul ki az engem is érdekelne egy hozzáértõtõl. Kékestetõ Takt: -1.5 , de már volt -1.6 is.
De én az évre értettem. Se 2014-ben, se idén eddig sokfelé nem volt az országban említésre méltó hosszúságú téli idõszak. A hóról ne is beszéljünk!
Nagy meglepetés lenne, ha zsinórban a második év telne el szinte télmentesen. A 4 évszak közül miért csak ez az egy tud majdnem teljesen elmaradni? Persze talán ez még a legkisebb veszteség, inkább a tél vesszen mint a nyár.
Ha kilóg a ködbõl, akkor nagyobb hõkisugárzás mellett érthetõ, hogy gyorsabban hûl.
A hidegkönyök effektusról nem találtam semmit a neten, valaki hozzáértõ leírhatná, hogy mitõl van ez a jelenség, hogy a stratus közepe képes így áthûlni.
A hidegkönyök effektusról nem találtam semmit a neten, valaki hozzáértõ leírhatná, hogy mitõl van ez a jelenség, hogy a stratus közepe képes így áthûlni.
Én nem tudom mi van Kékestetõn, de már -1.4 fok van ott. Honnan van az a hideg? Alá tettek egy fagyasztót vagy mi?
Hó szempontjából szerintem nincs okunk panaszra itt nyugaton. A közelmúltban egyedül a tavalyelõtti tél volt hószegény, de tavaly háromszor is kaptunk nagyobb havat (december és január vége, február eleje), és az átlagnál jóval havasabb 2012-13-as tél sem volt még olyan régen. Illetve a korábbi években is volt pár nagy havazás.
Én csak a félelmemet fogalmaztam, azért is írtam zárójelbe amit írtam. Sajnos a tendencia és az elmúlt évek tapasztalatai mondatják velem azt, hogy ne lássam derûsen (havasan) a jövõt....
Így csak meglepetés érhet ha lesz valami
Így csak meglepetés érhet ha lesz valami
Én úgy vagyok vele, hogy a november nálam csillagos ötös lett tél szempontjából a jól idõzített mátrai hétvége, valamint a múlt hétvégi szép havazások okán.
Ha a december megy a levesbe, akkor még mindig marad 2 teljes hónap tartós télre, 1 hónap idõszakos télre, és még egy fél hónap az idõjárási csemegékre.
És még a december közepének második felérõl is alig tudunk valamit, a végérõl meg aztán semmit.
Ha a december megy a levesbe, akkor még mindig marad 2 teljes hónap tartós télre, 1 hónap idõszakos télre, és még egy fél hónap az idõjárási csemegékre.
És még a december közepének második felérõl is alig tudunk valamit, a végérõl meg aztán semmit.
Pkapitány, fectroll!
Egyelõre csak egy márkát tudtok, azon belül altípust nem. Nem kell rögtön a legfullosabb dologra gondolni.
Egyébként sokat fogyaszt. Ezért sem szeretem sokat használni. Lehet 1-2 év múlva el is adom.
Ha érdekelnek a részletek, privátban leírom.
Egyébként múltkor még véletlenül sem azért említettem meg amire itt egyesek gondolnak, hanem kizárólag idõjárás szempontjából. Hogy a kocsi viszonylag könnyû és könnyebben " dobálta " a menetszél.
Egyelõre csak egy márkát tudtok, azon belül altípust nem. Nem kell rögtön a legfullosabb dologra gondolni.
Egyébként sokat fogyaszt. Ezért sem szeretem sokat használni. Lehet 1-2 év múlva el is adom.
Ha érdekelnek a részletek, privátban leírom.
Egyébként múltkor még véletlenül sem azért említettem meg amire itt egyesek gondolnak, hanem kizárólag idõjárás szempontjából. Hogy a kocsi viszonylag könnyû és könnyebben " dobálta " a menetszél.
Ránézek a modellekre és legszívesebben elsírnám magam. A közeljövõben nem látok nagy esélyt havas idõre. A NAO se az igaz sajnos: Link
Ezt csak halkan merem megjegyezni (és igen tudom még csak dec. eleje van!!!!! mielõtt bárki rám támadna) de félek, ismét egy gyenge tél elé nézünk....
Ezt csak halkan merem megjegyezni (és igen tudom még csak dec. eleje van!!!!! mielõtt bárki rám támadna) de félek, ismét egy gyenge tél elé nézünk....
Nokedlik. Van amikor a busz a jó, de azért a sok büdös ember között egy 300/1500-as dobsont valahogy nem szívesen cipelnék. Igen... 30 centi átmérõjû, és 150centi hosszú.
De tény, hogy rendszeres használatra a busz olcsóbb ha a-ból b-be megy. Bár itt most a bringatámasztós köd van.
Takt: 3,6°C
Lt: 25m
De tény, hogy rendszeres használatra a busz olcsóbb ha a-ból b-be megy. Bár itt most a bringatámasztós köd van.
Takt: 3,6°C
Lt: 25m
Közben találtam egy szép kékesit még 2007-bõl, 12.23.
08: -3
09: -1
10: -8
11: -7
12: -5
13: -8
14: -10
15: -11
16: -7
17: -6
18: -9
19: -11
20: -4
21: -5
22: -3
A -0,5 fokos Tmax délelõtt, a -11,5 fokos Tmin késõ délután állt be.
08: -3
09: -1
10: -8
11: -7
12: -5
13: -8
14: -10
15: -11
16: -7
17: -6
18: -9
19: -11
20: -4
21: -5
22: -3
A -0,5 fokos Tmax délelõtt, a -11,5 fokos Tmin késõ délután állt be.
A Kendigen +8, -0, +5, -0, +5, 0, +5, +2, +7 az eddigi sorminta ma, azért ez már nem olyan rossz.
Az érdekes lehetett. Felmennek a hegyre, jó idõ van +2 fok, fél óra múlva pedig már -7 fokba fagyoskodnak.. Egy olyat szívesen átélnék egyszer.
Ó, ez még lájtos.
Emlékszem, pár éve volt egy olyan igazi hidegpárnás nap, amikor a stratus fölött full száraz, enyhe levegõ húzódott. -8, 0, -6, +2, -2, +1, -7, kb. így jöttek egymás után az órás értékek.
Emlékszem, pár éve volt egy olyan igazi hidegpárnás nap, amikor a stratus fölött full száraz, enyhe levegõ húzódott. -8, 0, -6, +2, -2, +1, -7, kb. így jöttek egymás után az órás értékek.
Szépen megemelkedett a stratus.
Olivér: jó hely! Innen sem lehet könnyû nagyvárosba költözni.
Olivér: jó hely! Innen sem lehet könnyû nagyvárosba költözni.
Reggel óta gyönyörû, derült, napsütéses idõnk van. Most közel 10 fokkal.
10 óra körül sétáltam is egy kicsit a közelben. A napok óta tartó jó idõre még kijött 16 dkg csiperke is az egyik helyemen.
Néhány km-re tõlünk mindenfelé köd volt, D-re is látszott, hogy a Mecsek másik oldala ködös.
Keletre 4-5 km-re már köd volt, Bonyhádot se lehetett látni. Link
A 10:20-as mûholdképen Link látszik egy kis nyúlvány a Mecseknél, az épp a mázai völgyet töltötte teljesen ki. Annak a ködnyúlványnak a vége látszik ezen a képen: Link
Még pár kép errõl a csodás idõjárásról: Link Link Link
10 óra körül sétáltam is egy kicsit a közelben. A napok óta tartó jó idõre még kijött 16 dkg csiperke is az egyik helyemen.
Néhány km-re tõlünk mindenfelé köd volt, D-re is látszott, hogy a Mecsek másik oldala ködös.
Keletre 4-5 km-re már köd volt, Bonyhádot se lehetett látni. Link
A 10:20-as mûholdképen Link látszik egy kis nyúlvány a Mecseknél, az épp a mázai völgyet töltötte teljesen ki. Annak a ködnyúlványnak a vége látszik ezen a képen: Link
Még pár kép errõl a csodás idõjárásról: Link Link Link
Pedig hóvadászatnál - ellentétben a viharvadászattal - szerintem pont hogy jobb a tömegközlekedés. Bár attól függ milyen messze és milyen útviszonyok mellett.
Én kiszámoltam:
8 éve vettem a kocsit 600 ezerért, azóta ráköltöttem még kb 600-at, plusz mûszaki 120, biztosítás 160, tehát eddig havi bontásban 1.480.000/(8*12) = 15400
Ehhez hozzáveszem a havi 16.000 benzint (szigorúan munkábajárás), úgy autóval havi 31400 ft a közlekedés, busszal pedig havi 6700ft
Az autón egy nap megspórolok 40 perc idõt, ami havonta durván 15 óra, átszámítva órabérre 1646ft/óra, azaz, ha ezt a +15 órát munkával töltöm, akkor netto 1646 ft-ot kellene keresnem, akkor érné meg autóval járni
De úgy is lehetne fogalmazni: vagy minden hónapban óránként 1646 ft-ért pihenek 15 órát úgy, ahogy én szeretném, vagy pedig a buszon pihenek ingyen
Egyszerûbben: ha nincs pénzed vagy félre akarsz tenni havi 24 ezret, akkor járj busszal, ha pedig van pénzed, és jól keresel, akkor járj autóval
8 éve vettem a kocsit 600 ezerért, azóta ráköltöttem még kb 600-at, plusz mûszaki 120, biztosítás 160, tehát eddig havi bontásban 1.480.000/(8*12) = 15400
Ehhez hozzáveszem a havi 16.000 benzint (szigorúan munkábajárás), úgy autóval havi 31400 ft a közlekedés, busszal pedig havi 6700ft
Az autón egy nap megspórolok 40 perc idõt, ami havonta durván 15 óra, átszámítva órabérre 1646ft/óra, azaz, ha ezt a +15 órát munkával töltöm, akkor netto 1646 ft-ot kellene keresnem, akkor érné meg autóval járni
De úgy is lehetne fogalmazni: vagy minden hónapban óránként 1646 ft-ért pihenek 15 órát úgy, ahogy én szeretném, vagy pedig a buszon pihenek ingyen
Egyszerûbben: ha nincs pénzed vagy félre akarsz tenni havi 24 ezret, akkor járj busszal, ha pedig van pénzed, és jól keresel, akkor járj autóval
Én is elõszeretettel használom a tömegközlekedést.
Busszal rövid idõ, vonattal meg még rövidebb, szinte nevetségesen rövid idõ bejutni pl. tõlem Pestre vagy onnan haza. De azért az autó is más.
Egyedül a parkolási díj végett nm szeretek annyira Pestre menni autóval.
Lassan az egész város fizetõs már.
De hovadaszat szempontjából egyértelmûen a kocsit választanám a tömegközlekedés helyett.
Busszal rövid idõ, vonattal meg még rövidebb, szinte nevetségesen rövid idõ bejutni pl. tõlem Pestre vagy onnan haza. De azért az autó is más.
Egyedül a parkolási díj végett nm szeretek annyira Pestre menni autóval.
Lassan az egész város fizetõs már.
De hovadaszat szempontjából egyértelmûen a kocsit választanám a tömegközlekedés helyett.
Rég jártam erre. Kicsit nézegettem a modelleket, mármint az elõrejelzési térképeket, hátha látok már valami télies fordulatra utaló jelet. Megmondom õszintén, nekem a hidegmag alakja, fejlõdése egészen tetszik, ha az egész északi félgömböt nézem. Jelen pillanatban még nem állunk túl jól, de a közeljövõben szépen halmozódik majd a hideg levegõ. Nem tartok kizártnak egy Karácsony környéki drasztikusabb öblögetést északi irányból. De persze lehet, csak egy kis kincstári optimizmus mondatja ezt velem és folytatódik ez a szürke, lehangoló, semmilyen idõjárás.
Nekem apa autója 3000 HUF-nyira van tömegközlekedéssel!
Mondjuk onnan viszont már egy felvidéki 1200-1400-as csúcs alig lenne több, mint ide a Börzsöny.
Balintaj: ha minden egyes nap ki akarnék menni, akkor inkább odaköltöznék. Mondjuk szívesen odaköltöznék, ha csak rajtam múlna, de akkor meg a lakásra kellene jó pár milla.
Ha 4-en lennénk az autóban családdal, az az autós költségeket felére csökkentené, ha nem támogatjuk a gyermekfoglalkoztatást. A tömegközlekedési költségeket pedig 1,5-es szorzóval (3-szoros, de kétfelé megy) számolhatjuk, ha már nem olyan kicsik a gyerekek. Tehát nekem az autós része 1,5 millióba kerülne 10 évre, a tömegk. része pedig mondjuk 2500 helyett lenne 4000.
Így már csak 37-szer tudnék kimenni családostul évente NHH-re. Azaz majdnem minden hétvégén.
Mondjuk onnan viszont már egy felvidéki 1200-1400-as csúcs alig lenne több, mint ide a Börzsöny.
Balintaj: ha minden egyes nap ki akarnék menni, akkor inkább odaköltöznék. Mondjuk szívesen odaköltöznék, ha csak rajtam múlna, de akkor meg a lakásra kellene jó pár milla.
Ha 4-en lennénk az autóban családdal, az az autós költségeket felére csökkentené, ha nem támogatjuk a gyermekfoglalkoztatást. A tömegközlekedési költségeket pedig 1,5-es szorzóval (3-szoros, de kétfelé megy) számolhatjuk, ha már nem olyan kicsik a gyerekek. Tehát nekem az autós része 1,5 millióba kerülne 10 évre, a tömegk. része pedig mondjuk 2500 helyett lenne 4000.
Így már csak 37-szer tudnék kimenni családostul évente NHH-re. Azaz majdnem minden hétvégén.
Viszont ha minden egyes nap ki akarsz menni a következõ 10 évben, akkor már fordul a kocka, és más a képlet akkor is, ha nem egyedül vagy, hanem négyen ültök a kocsiba (gondoljunk a családos emberekre is)!
Persze ez csak vicc, támogatni kell a tömegközlekedést! Már ahol van...
Persze ez csak vicc, támogatni kell a tömegközlekedést! Már ahol van...
Köszi a tippeket!
Sajnos a hegyvidéki kirándulás esélytelen most nekem (nem olyan jó a tüdõállapotom, illetve az orrpolipjaim teljesen eltömítik az orromat és csak a számon kapok levegõt) , de a Dobogókõvel lehet, hogy megpróbálkozok valamelyik nap, ha érdemes lesz.
Sajnos a hegyvidéki kirándulás esélytelen most nekem (nem olyan jó a tüdõállapotom, illetve az orrpolipjaim teljesen eltömítik az orromat és csak a számon kapok levegõt) , de a Dobogókõvel lehet, hogy megpróbálkozok valamelyik nap, ha érdemes lesz.
13 éves, még vállalható állapotú és minõségû autó ára: kb. 700 ezer HUF. Hogy elmenjen még 10 évig, valsz. rá kell költeni még 500 ezret abban a 10 évben, mert a végére már 23 éves lesz. Ez eddig 1,2 millió. Erre jön a kötelezõ, városi közlekedés miatt kötelezõen a Casco is. Az évente még vagy 150 ezer, az újabb 1,5 millió. Ez eddig 2,7 millió. 2 évente mûszaki, darabja vagy 50 ezer, az összesen 200 ezer. Ez eddig 2,9 millió. Ezután jöhet az üzemanyag költség.
Ha nem veszek BKV bérletet, akkor 3 millió forintból nagyjából 1200-szor tudok kimenni NHH-re a köv. 10 évben, ez évi 120 nap.
Van még kérdés?
Ha nem veszek BKV bérletet, akkor 3 millió forintból nagyjából 1200-szor tudok kimenni NHH-re a köv. 10 évben, ez évi 120 nap.
Van még kérdés?
A töbör is a könyökben csücsült jo sokáig. Tmin: -8,3 fok volt. Takt: 1 fok. Most ép süt a Nap. Jól áthûlt.
Kocsival 20 km kb. 1 liter benzin, ami 335 ft durván. Oda vissza megvan maximum 1000 ft-ból akkor is ha többet fogyaszt a kocsi!
Igazán szerencsésen indult a tél errefelé, szemben a ködös helyekkel itt az utóbbi egy hónapban nem nagyon emlékszem ködre, napsütés eddig volt dögivel. Tegnap felhõ sem volt az égen és du. 10 fok fölé keveredtünk, aztán a nagy zutty este majdnem 2 fokig levitte. Utána alighanem felhõk jöttek mert 4 fok lett reggelre. Most magasban lehet köd, mert igazi decemberi ború van és hosszú órák kerek 4 foka után alig ment feljebb 1-2 órája pár tizeddel és alig érezhetõen szitálás is volt. Ráadásul a látótávolság még 5 km is megvan . Ugyanakkor azért is jó ez az anticiklon zonalitás kombó plusz enyhe idõ, mert örökké máskor sem tartott, vagyis napjai meg vannak számlálva (persze minden modell más számot ad, én is adhatnék egyet, de minek?) és nagy eséllyel karácsonyra más lesz, akár hóval. Nem néztem utána, de emlékeim szerint igazi hóréteg Karácsonykor itt a környéken (nem a Bakonyban) nagyon régen nem volt (10-15 éve ? ) . Regionálisan lehet, hogy most Ény jön ? Országos karácsonyi hóbafúlásban nem reménykedhetünk, de gyakran vannak régiók, amelyek 24-25 táján kapnak egy kis fehérséget. Az elõzõ évek telein szép kis havak voltak, panaszra nincs itt okunk, de inkább jan. és febr. hozta meg az igazi telet és még húsvét is zordabb szokott lenni a karácsonynál. Remélem nem folytatódik ez a trend...