Információk az előrejelzési versenyhez
Versenyinformációk
A VERSENYSZABÁLYZATÚj előrejelzés elküldése az előrejelzési versenybe
A legutóbbi forduló eredménye
A verseny összesített állása
A 3 kieső fordulót nem tartalmazó összesített lista
A synop-kódok értelmezéséhez egy kis segítség
Szélirány-meghatározáshoz segítség
Stelvio segítségével megjelenített összesített ranglista
Stelvio segítségével megjelenített örökranglista
Stelvio segítségével megjelenített dicsőséglista
A meteorológiai állomások elhelyezkedése
A meteorológiai állomások beosztása
Mondjuk nekem a szobákban, nappaliban a kapcsolók mögötti hőelemek által mért átlaghőmérséklet alapján van a telefonomon a kijelzés az adott helyiségre vonatkozóan, illetve beavatkozás a hőszivattyúnál. Ott pl. teljesen jó.
Értem, bár igazából csak megfejteni akartam, hogy "mire gondolhatott a költő".
Értem, bár igazából csak megfejteni akartam, hogy "mire gondolhatott a költő".
"Egyébként Ferihegy is egy adott pont, hiszen a 4 lehetséges közül mindig csak egy kerül be a METAr-okba"
Erről van szó, tehát nem egy adott pontra tippelünk.
Ha 4 lehetséges pont van, akkor nem lehet egy - kvázi majd később kiderül, hogy melyik- pontra tippelni. Ez olyan, mintha én elhelyeznék a városban 4 helyre mérőt (lenne köztük keményen fagyzugos hely és dombtető is) és az lenne a feladat, hogy tippeljük meg mennyi lesz a 4 mérő közül a ma és a min, ráadásul kikötném, hogy milyen széliránynál melyik lesz az aktuális.
Jelen feltételek mellett a versenyzők Ferihegy címszó alatt egy kisebb településnyi területen elhelyezett mérőpontokra tippelnek, de nem tudják, hogy éppen melyikre. Nem egy pontra, hanem valamelyikre a sok közül. Nyilván túlzás, de ezzel az erővel lehetne, hogy tippeljünk egy járásra, ahol több mérő van elhelyezve.
Értem, hogy a METAR-ba kerül, de szerintem METAR nélkül is elfogadná mindenki az egyik (előre kiválasztott) mérőpont eredményét, gondolom mindenki előtt vagytok annyira hitelesek.
Ismét hangsúlyoznám: nincs különösebb jelentősége, csak -és ez lehet az én hibám, vagy a szakmámból fakadó nünükém, ezt kérlek nézzétek el nekem- én általában szeretem a pontosan előre meghatározott és körülírt feltételeket egy adott feladat (jelen esetben a tippelés) megoldásánál.
Egyébként túl lett beszélve a dolog, induljunk Debrecenbe!
Erről van szó, tehát nem egy adott pontra tippelünk.
Ha 4 lehetséges pont van, akkor nem lehet egy - kvázi majd később kiderül, hogy melyik- pontra tippelni. Ez olyan, mintha én elhelyeznék a városban 4 helyre mérőt (lenne köztük keményen fagyzugos hely és dombtető is) és az lenne a feladat, hogy tippeljük meg mennyi lesz a 4 mérő közül a ma és a min, ráadásul kikötném, hogy milyen széliránynál melyik lesz az aktuális.
Jelen feltételek mellett a versenyzők Ferihegy címszó alatt egy kisebb településnyi területen elhelyezett mérőpontokra tippelnek, de nem tudják, hogy éppen melyikre. Nem egy pontra, hanem valamelyikre a sok közül. Nyilván túlzás, de ezzel az erővel lehetne, hogy tippeljünk egy járásra, ahol több mérő van elhelyezve.
Értem, hogy a METAR-ba kerül, de szerintem METAR nélkül is elfogadná mindenki az egyik (előre kiválasztott) mérőpont eredményét, gondolom mindenki előtt vagytok annyira hitelesek.
Ismét hangsúlyoznám: nincs különösebb jelentősége, csak -és ez lehet az én hibám, vagy a szakmámból fakadó nünükém, ezt kérlek nézzétek el nekem- én általában szeretem a pontosan előre meghatározott és körülírt feltételeket egy adott feladat (jelen esetben a tippelés) megoldásánál.
Egyébként túl lett beszélve a dolog, induljunk Debrecenbe!
Nekem nincs ezzel problémám, csak felhoztam, hogy Ferihegyen kívül is van ilyen.
Egyébként Ferihegy is egy adott pont, hiszen a 4 lehetséges közül mindig csak egy kerül be a METAr-okba, és ha nem mondtuk volna, valószínűleg senkinek eszébe sem jutna. A hivatalos szabály viszont ez, és ha azt akarjuk, hogy az aktuális paraméterek ugyanazok legyenek, mint ami a METAR-okba kerül (és ezzel bárki számára látható/ellenőrizhető legyen), akkor nincs mit tenni.
Egyébként Ferihegy is egy adott pont, hiszen a 4 lehetséges közül mindig csak egy kerül be a METAr-okba, és ha nem mondtuk volna, valószínűleg senkinek eszébe sem jutna. A hivatalos szabály viszont ez, és ha azt akarjuk, hogy az aktuális paraméterek ugyanazok legyenek, mint ami a METAR-okba kerül (és ezzel bárki számára látható/ellenőrizhető legyen), akkor nincs mit tenni.
Gondolod, hogy a parton fújó szél és tőle légvonalban 400 méterre fújó szél iránya különböző? Az erőssége nyilván lehet más, de ez nem akkora eltérés, mintha egy sok focipályányi nagy területen több mérő elhelyezésével kikeressük a legmelegebb és leghidegebb értéket, ráadásul a széljárástól függően választjuk ki az éppen aktuálisan versenyben érvényest. Szerintem.
Amúgy kiállhatok én az udvaromra adott időpontban felemelt kézzel (kb 250 cm magas) vagy a satya-féle jakuzzi tetőre (+ 80 cm) egy manuális szélmérővel, ha a parti szélmérés zavar valakit. A háztető gerincére viszont nem szeretnék felmászni, de még akkor se lenne meg a 10 méter. Persze az is opció, hogy mostantól a parti állomás adatait fogadjuk el (időnként itt is van élő észlelés) és akkor máris sikerült a siófoki forduló "szélkérdését" megoldanunk.
Ragozhatjuk tovább a dolgokat a végtelenségig, de ne feledjük, annyi volt a felvetésem, hogy lehetőleg egy adott pontra kelljen tippelni. Ez néhány helyen a csapadékmérésnél, nálam a szélnél nem valósul meg, de ez csak egy paraméter, míg a ferihegyinél gyakorlatilag az összes szabadon változó.
Még egyszer: nincs nagy jelentősége, csak megemlítettem.
Amúgy kiállhatok én az udvaromra adott időpontban felemelt kézzel (kb 250 cm magas) vagy a satya-féle jakuzzi tetőre (+ 80 cm) egy manuális szélmérővel, ha a parti szélmérés zavar valakit. A háztető gerincére viszont nem szeretnék felmászni, de még akkor se lenne meg a 10 méter. Persze az is opció, hogy mostantól a parti állomás adatait fogadjuk el (időnként itt is van élő észlelés) és akkor máris sikerült a siófoki forduló "szélkérdését" megoldanunk.
Ragozhatjuk tovább a dolgokat a végtelenségig, de ne feledjük, annyi volt a felvetésem, hogy lehetőleg egy adott pontra kelljen tippelni. Ez néhány helyen a csapadékmérésnél, nálam a szélnél nem valósul meg, de ez csak egy paraméter, míg a ferihegyinél gyakorlatilag az összes szabadon változó.
Még egyszer: nincs nagy jelentősége, csak megemlítettem.
Debrecennel kezdtünk nyáron is és most is. Úgyhogy hajrá, lehet is tippelni: Link
A téli versenykörre sok sikert kívánok mindenkinek!
A téli versenykörre sok sikert kívánok mindenkinek!
Vagy mondjuk Siófokon a szelet a Balaton partján, a hőmérsékletet meg a város másik felén.
Egyébként láttuk, hogy a csapadéknál is vannak hasonló eltérések némely állomásoknál, szerintem nincs ezzel semmi probléma.
Egyébként láttuk, hogy a csapadéknál is vannak hasonló eltérések némely állomásoknál, szerintem nincs ezzel semmi probléma.
Értem én, de ez kicsit olyan, mintha a miskolci fordulóban a maximumot az Avason, a minimumot pedig a domb tövében mérnénk, az aktuálist pedig attól függően, hogy éppen merről fúj a szél.
Mivel egy fordulóról van szó, nincs nagy jelentősége, de a versenyben -szerintem- egy adott pont napi időjárására kell tippelni.
Mivel egy fordulóról van szó, nincs nagy jelentősége, de a versenyben -szerintem- egy adott pont napi időjárására kell tippelni.
Szerintem a törekvés jó.
A minimumok közül a legalacsonyabb, a maximumok közül a legmagasabb érték számít, tehát leginkább törekednek a nagyváros-hatás kiküszöbölésére kedves doktor bácsi.
A minimumok közül a legalacsonyabb, a maximumok közül a legmagasabb érték számít, tehát leginkább törekednek a nagyváros-hatás kiküszöbölésére kedves doktor bácsi.
Na, hát akkor csapjunk is bele a lecsóba, induljon a téli kör! Szeretném megkérni hófúvást, a nyári kör első helyezettjét, hogy jelölje ki nekünk az első forduló helyszínét és időpontját.
Választható helyszínek:
Bécs (Wien-Hohe Warte) [11035]
Békéscsaba [12992]
Budapest-Ferihegy [lhbp]
Budapest-Pestszentlőrinc [12843]
Csíkszereda (Miercurea Ciuc) [15170]
Debrecen [12882]
Eger [12870]
Felcsút [metnet-es észlelő]
Kékestető [12851]
Lomnici-csúcs (Lomnicky Stít) [11930]
Miskolc-Diósgyőr [12772]
Mosonmagyaróvár [12815]
Nagykanizsa [12925]
Paks [12950]
Pécs-Egyetem [38528]
Siófok [metnet-es észlelő]
Sopron-Kurucdomb [13704]
Szeged [12982]
Szombathely [12812]
Zágráb-Maksimir [14240]
Meteorológiai állomások beosztása: Link
Változások a nyári versenykörhöz képest:
Budapest-Újpest meteorológiai állomása kikerült a választható helyszínek közül. Jákli Imi a "székhelyét" Budapest-Pestszentlőrincre teszi át, így ezáltal ott már valamivel több időpont lesz választható. Ezáltal a beosztásban is feltüntetésre kerültek külön jelzővel ezek a napok. Budapest-Újpest helyére (kinek örömére kinek bánatára ) bekerül Budapest-Ferihegy, ahol Bujdosó Bence, Hérincs Dávid és én fogjuk elvégezni a mezőny számára a repülésmeteorológiai észleléseket. Mivel Ferihegy már játszott pár évvel ezelőtt a versenyben, azért emlékeztetőül beírom az alábbi dolgokat, amit érdemes tudni az itteni megfigyelésekkel kapcsolatban:
Tmin: az egyes pályavégeken lévő 4 saját hőmérőnk legalacsonyabb értéke (18-06 UTC között).
Tmax: az egyes pályavégeken lévő 4 saját hőmérőnk legmagasabb értéke (06-18 UTC között).
Takt: az aktuálisan kijelölt pályairánynak megfelelő jobb oldali küszöb* aktuális óra 50. percében mért érték.
Szélirány és szélerősség: az aktuálisan kijelölt pályairánynak megfelelő jobb oldali küszöb* aktuális óra 50. percében mért érték 10 perces átlaga.
Csapadékösszeg: a reptér középső részén elhelyezett műszerkertben lévő csapadékmérő adata.
Felhőzet mennyisége: amit észlelünk.
Jelenidő: amit észlelünk.
*általában délies vagy keleties szélnél a városhoz legközelebbi, 13R (1-es pálya ÉNy-i vége), északias vagy nyugatias szélnél a Vecséshez legközelebbi, 31R (2-es pálya DK-i vége)
A viták elkerülése végett az alábbiak szerint mennek az előrejelzett paraméterek pontozása:
Felhőzet, jelenidő: MET-ÉSZ-en észlelt legelső helyszíni észlelés.
T min, T max: Kinyerhetőek a főterminusi észleléskor.
T akt: Az óra 50-es adat mérvadó.
Szélirány szélsebesség: T akt-hoz hasonlóan az óra 50-kor mért adat a mérvadó.
Csapadék mennyisége: MET-ÉSZ.
Mindenkinek sok sikert és jó versenyzést kívánunk!
Választható helyszínek:
Bécs (Wien-Hohe Warte) [11035]
Békéscsaba [12992]
Budapest-Ferihegy [lhbp]
Budapest-Pestszentlőrinc [12843]
Csíkszereda (Miercurea Ciuc) [15170]
Debrecen [12882]
Eger [12870]
Felcsút [metnet-es észlelő]
Kékestető [12851]
Lomnici-csúcs (Lomnicky Stít) [11930]
Miskolc-Diósgyőr [12772]
Mosonmagyaróvár [12815]
Nagykanizsa [12925]
Paks [12950]
Pécs-Egyetem [38528]
Siófok [metnet-es észlelő]
Sopron-Kurucdomb [13704]
Szeged [12982]
Szombathely [12812]
Zágráb-Maksimir [14240]
Meteorológiai állomások beosztása: Link
Változások a nyári versenykörhöz képest:
Budapest-Újpest meteorológiai állomása kikerült a választható helyszínek közül. Jákli Imi a "székhelyét" Budapest-Pestszentlőrincre teszi át, így ezáltal ott már valamivel több időpont lesz választható. Ezáltal a beosztásban is feltüntetésre kerültek külön jelzővel ezek a napok. Budapest-Újpest helyére (kinek örömére kinek bánatára ) bekerül Budapest-Ferihegy, ahol Bujdosó Bence, Hérincs Dávid és én fogjuk elvégezni a mezőny számára a repülésmeteorológiai észleléseket. Mivel Ferihegy már játszott pár évvel ezelőtt a versenyben, azért emlékeztetőül beírom az alábbi dolgokat, amit érdemes tudni az itteni megfigyelésekkel kapcsolatban:
Tmin: az egyes pályavégeken lévő 4 saját hőmérőnk legalacsonyabb értéke (18-06 UTC között).
Tmax: az egyes pályavégeken lévő 4 saját hőmérőnk legmagasabb értéke (06-18 UTC között).
Takt: az aktuálisan kijelölt pályairánynak megfelelő jobb oldali küszöb* aktuális óra 50. percében mért érték.
Szélirány és szélerősség: az aktuálisan kijelölt pályairánynak megfelelő jobb oldali küszöb* aktuális óra 50. percében mért érték 10 perces átlaga.
Csapadékösszeg: a reptér középső részén elhelyezett műszerkertben lévő csapadékmérő adata.
Felhőzet mennyisége: amit észlelünk.
Jelenidő: amit észlelünk.
*általában délies vagy keleties szélnél a városhoz legközelebbi, 13R (1-es pálya ÉNy-i vége), északias vagy nyugatias szélnél a Vecséshez legközelebbi, 31R (2-es pálya DK-i vége)
A viták elkerülése végett az alábbiak szerint mennek az előrejelzett paraméterek pontozása:
Felhőzet, jelenidő: MET-ÉSZ-en észlelt legelső helyszíni észlelés.
T min, T max: Kinyerhetőek a főterminusi észleléskor.
T akt: Az óra 50-es adat mérvadó.
Szélirány szélsebesség: T akt-hoz hasonlóan az óra 50-kor mért adat a mérvadó.
Csapadék mennyisége: MET-ÉSZ.
Mindenkinek sok sikert és jó versenyzést kívánunk!