Csillagászat és űrkutatás
Írásod minden egyes gondolata, mondata húsbavágóan, kétségbeejtõen igaz. Nem is tudom kiegészíteni, véleményem pedig ennyi:
Noli a Tarelka dologban igazad lehet, a reptetett cucc még nagyon "backyard home-made" modellre hajaz és ha tényleg alkalmas lenne továbbfejlesztésre akár csak robotfelderítõnek is, vélhetõen a ruszki hadsereg rég átvette volna, mert erre ma is jut pénz még a legszegényebb országokban is a világon (leszámítva talán hazánkat ahol hallomásom szerint lõgyakorlatra is ritkán jut pénz; kontrollálható - "civil" lõtéren a gatyád ellövöldözheted igen hamar AK vagy Parabellum éleslõszer árában (összehasonlításnak pld. két éve még 80,- Ft/db áron vettem pár tartalék cal.8 mm vaklõszert a gumilövedékes kütyühöz, nem létfontosságú de azóta drágább lett)
Salo-tanárok: anno az "átkosban" a háború és 1956 után nagy volt a szegénység DE hatodikos korunkig osztályfõnökünk és tanáraink minden nap fekete öltöny-fehér ing-nyakkendõben jelentek meg óráikon. Ez nem konzervatív se nem "bolseviki" követelmény volt, hanem mintegy belénk nevelték hogy a rendezett (nem feltétlen öltöny, de legyen tiszta, az se baj ha foltozott de ne úgy álljon rajta mint akire vasvillával hányták rá) öltözet és magatartás alapkövetelmény minden ember számára (aztán jött a váltás, a fehér tanári és kék iskolaköpeny "egyenruha" bevezetése és ezzel megkezdõdött az igénytelenné nevelés, idejét múlta sok minden, mint pld. a mi gyerekségünkben még mindenkire nézve kötelezõ reggeli köröm- fül- nyak és cipõtisztaság tanári ellenõrzése hiszen a testi higiéné elvileg természetessé vált - feltételezték hogy a gyereket ránevelték szülei). A tudást, a leadott anyag ismeretét akkoriban megkövetelték. Vélhetõen õk se voltak megfizetve, de volt bennük tanári elhivatottság, nem átmeneti álláslehetõségnek tekintették. Amennyire látom a mai oktatás leromlott úgy a magatartást/megjelenést mint a tudást illetõen, amihez hozzájárul a tanárok alacsony fizetése, rendszeres létszámcsökkentésük és vásott kölkük pártját fogó szülõk ellenséges magatartása. Az én koromban is megesett hogy egy sokszorosan bukott túlkoros "dakota" gyerek megütötte tanárnõjét, de nem bajlódtak rendõrséggel, sajtóval hanem leküldték a tornatanárhoz, aki a tanárnõ helyett visszaadta a pofont, a szülõk pedig nem jöttek be "leverni" a tanáron ahogy azt manapság egyes társadalmi rétegek divatba hozták. Sikeresen lejáratták a tanárok tekintélyét mely eredetileg a "tudás átadójának" egyben nevelõnek/mentornak járt ki JOGOSAN. A gond a családoknál kezdõdik (nem jut idõ a gyerekekre vagy nem is törõdnek a neveléssel, jobb esetben "megváltják" a nevelést pénzzel ajándékokkal) és az iskolával a megritkított/elkedvetlenített pedagógusokkal folytatódik. Nem csoda ha a kölkek szerencsére még nem jelentõs, de szembeötlõ hányada nem tisztel se istent se embert, se életkort, ismereteik szegényesek, a fizikai erõ és pénz lett a mérvadó, a testét/lelkét/becsületét eladó "gazdag" sikeres, aki hétköznapi "hangyamunkában" dolgozik szorgalmasan az "lúzer", az idõs emberek ("nyuggerek") társadalma pedig fölösleges ballaszt szemükben Régebben ezeken a személyiségi torzulásokon még valamit segített a kötelezõ sorkatonaság (bármennyire is szidják fõleg azok akik sose voltak sorkatonák vagy fegyelmezetlenségük miatt sorozatos megtorló büntetések alatt nyögve szolgálták le idejüket) de már az sincs.
Minden tisztelet a jóakaratúan igyekvõ kivételnek legyen az gyerek, szülõ vagy pedagógus, remélem õk maradnak túlsúlyban
Salo-tanárok: anno az "átkosban" a háború és 1956 után nagy volt a szegénység DE hatodikos korunkig osztályfõnökünk és tanáraink minden nap fekete öltöny-fehér ing-nyakkendõben jelentek meg óráikon. Ez nem konzervatív se nem "bolseviki" követelmény volt, hanem mintegy belénk nevelték hogy a rendezett (nem feltétlen öltöny, de legyen tiszta, az se baj ha foltozott de ne úgy álljon rajta mint akire vasvillával hányták rá) öltözet és magatartás alapkövetelmény minden ember számára (aztán jött a váltás, a fehér tanári és kék iskolaköpeny "egyenruha" bevezetése és ezzel megkezdõdött az igénytelenné nevelés, idejét múlta sok minden, mint pld. a mi gyerekségünkben még mindenkire nézve kötelezõ reggeli köröm- fül- nyak és cipõtisztaság tanári ellenõrzése hiszen a testi higiéné elvileg természetessé vált - feltételezték hogy a gyereket ránevelték szülei). A tudást, a leadott anyag ismeretét akkoriban megkövetelték. Vélhetõen õk se voltak megfizetve, de volt bennük tanári elhivatottság, nem átmeneti álláslehetõségnek tekintették. Amennyire látom a mai oktatás leromlott úgy a magatartást/megjelenést mint a tudást illetõen, amihez hozzájárul a tanárok alacsony fizetése, rendszeres létszámcsökkentésük és vásott kölkük pártját fogó szülõk ellenséges magatartása. Az én koromban is megesett hogy egy sokszorosan bukott túlkoros "dakota" gyerek megütötte tanárnõjét, de nem bajlódtak rendõrséggel, sajtóval hanem leküldték a tornatanárhoz, aki a tanárnõ helyett visszaadta a pofont, a szülõk pedig nem jöttek be "leverni" a tanáron ahogy azt manapság egyes társadalmi rétegek divatba hozták. Sikeresen lejáratták a tanárok tekintélyét mely eredetileg a "tudás átadójának" egyben nevelõnek/mentornak járt ki JOGOSAN. A gond a családoknál kezdõdik (nem jut idõ a gyerekekre vagy nem is törõdnek a neveléssel, jobb esetben "megváltják" a nevelést pénzzel ajándékokkal) és az iskolával a megritkított/elkedvetlenített pedagógusokkal folytatódik. Nem csoda ha a kölkek szerencsére még nem jelentõs, de szembeötlõ hányada nem tisztel se istent se embert, se életkort, ismereteik szegényesek, a fizikai erõ és pénz lett a mérvadó, a testét/lelkét/becsületét eladó "gazdag" sikeres, aki hétköznapi "hangyamunkában" dolgozik szorgalmasan az "lúzer", az idõs emberek ("nyuggerek") társadalma pedig fölösleges ballaszt szemükben Régebben ezeken a személyiségi torzulásokon még valamit segített a kötelezõ sorkatonaság (bármennyire is szidják fõleg azok akik sose voltak sorkatonák vagy fegyelmezetlenségük miatt sorozatos megtorló büntetések alatt nyögve szolgálták le idejüket) de már az sincs.
Minden tisztelet a jóakaratúan igyekvõ kivételnek legyen az gyerek, szülõ vagy pedagógus, remélem õk maradnak túlsúlyban
Teljesen igazad van, ez már csak azon is látszik, hogy 1-2 kezdõ tanár még lelkes.
Viszont ne feledd azt se, hogy az elmúlt 40 évben kb. csak az ment tanárképzõre, akit máshova nem vettek fel, de akart valami diplomát. A saját korosztályom esetében ez 99%-ban igaz. Azok a kollégáim, akik egyetemisták, s tanári szakra járnak, egy az egyben alkalmatlanok erre a feladatra, s õk is csak azért járnak ide, hogy legyen papírjuk, amivel majd elmehetnek valami diplomát igénylõ admin állásba... (egyetlen kivétel akad köztük, aki iszonyú lelkes és eltökélt, ért is a gyerekek nyelvén, le is tudja kötni õket, na õ a kivétel) Na mondjuk ez a veszprémi egyetem, aminek a színvonala amúgy se túl magas. Ettõl függetlenül pont az, hogy nincsenek egy cseppet se megbecsülve, magával hozza a szakma szintjének süllyedését is. Attól tartok, hogy ma a brókereken kívül senki nincs megbecsülve ebben az országban, legkevésbé azok, akik DOLGOZNAK valamit a jövõért...
Viszont ne feledd azt se, hogy az elmúlt 40 évben kb. csak az ment tanárképzõre, akit máshova nem vettek fel, de akart valami diplomát. A saját korosztályom esetében ez 99%-ban igaz. Azok a kollégáim, akik egyetemisták, s tanári szakra járnak, egy az egyben alkalmatlanok erre a feladatra, s õk is csak azért járnak ide, hogy legyen papírjuk, amivel majd elmehetnek valami diplomát igénylõ admin állásba... (egyetlen kivétel akad köztük, aki iszonyú lelkes és eltökélt, ért is a gyerekek nyelvén, le is tudja kötni õket, na õ a kivétel) Na mondjuk ez a veszprémi egyetem, aminek a színvonala amúgy se túl magas. Ettõl függetlenül pont az, hogy nincsenek egy cseppet se megbecsülve, magával hozza a szakma szintjének süllyedését is. Attól tartok, hogy ma a brókereken kívül senki nincs megbecsülve ebben az országban, legkevésbé azok, akik DOLGOZNAK valamit a jövõért...
A tanárokról (pedagógusokról) annyit, hogy fõleg az általános iskola végéig, de szerintem még jóformán a középiskolában is, a tanárok a szüleik helyett szüleik szinte a gyerekeknek. Szinte egész nap dolgoznak, saját családjukra nem sok idõ marad. Mindemellett a tanári fizetések nem kimondottan vonzóak. Azok, akik elsõsorban a megélhetésükért dolgoznak, nyilván akkor lennének elégedettek, ha az egyébként nem kis munka meghozná gyümölcsét (ez persze nem csak a tanárokra igaz). Ehelyett sajnos nem ez történik, így a tanárok alulmotiváltak lesznek, ráadásul ingerlékenyek azért, mert nem valami kiegyensúlyozott az életük. Ez kihat a tanítói munkájára, ami a gyerekeket demoralizálja, ami tovább rontja a tanár munkáját, és így tovább.
Szóval a lényeg röviden: egyszerûen nincsenek megbecsülve a tanárok eléggé. Akármennyire szeret valaki tanítani, ha azt nem becsülik meg, elõbb-utóbb elmegy a kedve. Sajnos nagyon sok mindenkinek igen hamar. k lesznek azok, akik a tanítást is úgy tekintik, hogy "ledarálom gyorsan oszt jóvan, úgyis megkapom azt a kevés pénzt hó végén…".
/Az állam szerepét ebben ismerjük, arról nem is beszélnék./
A netes "kutatómunka", látványos bemutatók készítése olyan pluszmunka ebben, amely ráadásul abszolút nem kötelezõ, így végképp "nem éri meg" megcsinálni.
Bocs az offért.
Szóval a lényeg röviden: egyszerûen nincsenek megbecsülve a tanárok eléggé. Akármennyire szeret valaki tanítani, ha azt nem becsülik meg, elõbb-utóbb elmegy a kedve. Sajnos nagyon sok mindenkinek igen hamar. k lesznek azok, akik a tanítást is úgy tekintik, hogy "ledarálom gyorsan oszt jóvan, úgyis megkapom azt a kevés pénzt hó végén…".
/Az állam szerepét ebben ismerjük, arról nem is beszélnék./
A netes "kutatómunka", látványos bemutatók készítése olyan pluszmunka ebben, amely ráadásul abszolút nem kötelezõ, így végképp "nem éri meg" megcsinálni.
Bocs az offért.
Ezt nem biztos, hogy szürkével kellett szedni, Lordom.
A Tarelka-dolgokat ismertem már, egy picike fenntartásom van vele azért, fõleg az üzemanyagcsökkentést illetõen, de nem tudom, milyen elven mûködik pontosan. Ami igazán "gyanús" benne, hogy nincs pénz rá, szóval várjuk ki a végét, jó ötlet biztosan, amit talán hasznosítani is lehet. Viszont ugye a szovjet éra végével megszûnt az oroszoknál az a fajta teljesítménykényszer is, ami iszonyú sok hasznos dolgot szült. Én már azon is csodálkozom, hogy pl. a Dubna-ban lévõ gyorsító még mindig képes csodákra (épp a minap volt róla hír, hogy elõállították a 117-es elemet, amit eddig nem tudtak, csak azt tudták, hogy van Link )
Mi még jó helyzetben vagyunk, itthon egyelõre nem kell azon harcolni, hogy pl szabad-e evolúciót oktatni az iskolában szemben a teremtés kötelezõ csodájával. Ami az óraszámot illeti, minden egyéb természettudományos oktatást, viszont ugyanolyan siralmas a helyzet, mint máshol... Azt se hiszem el, hogy jobb pedagógiai módszerekkel ne lehetne már a kisgyerekekkel megszerettetni e tárgyakat, s mumusokból érdekes tudnivalókat tartalmazó oktatási anyaggá tenni pl. a fizikát, kémiát. Attól tartok, hogy a fejétõl bûzik s a gyökerénél rohad esetei itt már párban járnak... Csodaszámba megy a jó tanár, aki nem kényszerbõl, hanem valódi szenvedélybõl tud tanítani. Pedig ha valamikor, akkor ma minden rendelkezésre áll (internet, lártványos bemutatók, akár filmen, akár PC-n) ahhoz, hogy tág és átfogó ismereteket adjanak át, valami mégis nagyon el van rontva, és ez nem ma kezdõdött, hanem kb. 20 éve...
A Tarelka-dolgokat ismertem már, egy picike fenntartásom van vele azért, fõleg az üzemanyagcsökkentést illetõen, de nem tudom, milyen elven mûködik pontosan. Ami igazán "gyanús" benne, hogy nincs pénz rá, szóval várjuk ki a végét, jó ötlet biztosan, amit talán hasznosítani is lehet. Viszont ugye a szovjet éra végével megszûnt az oroszoknál az a fajta teljesítménykényszer is, ami iszonyú sok hasznos dolgot szült. Én már azon is csodálkozom, hogy pl. a Dubna-ban lévõ gyorsító még mindig képes csodákra (épp a minap volt róla hír, hogy elõállították a 117-es elemet, amit eddig nem tudtak, csak azt tudták, hogy van Link )
Mi még jó helyzetben vagyunk, itthon egyelõre nem kell azon harcolni, hogy pl szabad-e evolúciót oktatni az iskolában szemben a teremtés kötelezõ csodájával. Ami az óraszámot illeti, minden egyéb természettudományos oktatást, viszont ugyanolyan siralmas a helyzet, mint máshol... Azt se hiszem el, hogy jobb pedagógiai módszerekkel ne lehetne már a kisgyerekekkel megszerettetni e tárgyakat, s mumusokból érdekes tudnivalókat tartalmazó oktatási anyaggá tenni pl. a fizikát, kémiát. Attól tartok, hogy a fejétõl bûzik s a gyökerénél rohad esetei itt már párban járnak... Csodaszámba megy a jó tanár, aki nem kényszerbõl, hanem valódi szenvedélybõl tud tanítani. Pedig ha valamikor, akkor ma minden rendelkezésre áll (internet, lártványos bemutatók, akár filmen, akár PC-n) ahhoz, hogy tág és átfogó ismereteket adjanak át, valami mégis nagyon el van rontva, és ez nem ma kezdõdött, hanem kb. 20 éve...
Én elsõsorban az átlagemberek ismeretszintjének/ismeretszerzési igényének csökkenését kárhoztatnám (az oktatás fura változásaival együtt amihez akadt itthon politikus aki erõsen szorgalmazta a négy elemi visszaállítását) illetve azt az eljárást hogy minden "rejtélyes" dolgot síppal dobbal közzétesznek a lapeladás növelése érdekében visszaélve azzal hogy az átlagemberek jelentõs rétege szívesebben elhiszi a misztikus tálalást mint a józan egyszerû kézzelfoghatóan magyarázható hétköznapi valóságot. Ideillõ, jellemzõ esetnek találom, az egyik parkolási díjakat behajtó ügyvédi iroda vezetõje (dr.jur. titulussal) könyvet ír a tarot-jóslásról, vélhetõen számítva ezen réteg tömegízlésére.
Régebben is beszéltünk már a titkosított fejlesztésû repülõkrõl, nem csoda ha idõnként szokatlan dolgot látunk, ámbár nem egy ember akadt aki égitesteket is UFO-nak vélt - vagy tényleg csak publicity-t akart felkerülve egy bulvárlap címoldalára
Témánál maradva: itt a ruszki UFO - nagyon is valós repülõeszköz Link
Aki nem tudja mit lát, ismeret hiányában bármire könnyen mondja hogy UFO - az el se jut tudatáig hogy az UFO=Unidendentyfied Flying Object - Azonosítatlan Repülõ Tárgy ami nem azonos földönkívüli lények légieszközével. Inkább legyezgeti saját hiúságát hogy "újságba kerülhet" egy napra -legközelebbi példa a (köztudottan hamisítható) gabonakörök észlelésérõl egyre érkezõ újabb hírek. Hozzáteszem, az ismeretterjesztõ mûsorok sem mindig állnak hivatásuk magaslatán. Tegnap láttam egy aránylag komoly természettudományos mûsorszerkezetû csatornán újabb "Nostradamus" filmet a sok közül. A megszólalók között egyetlen "tudós-számba" vehetõ ember sem volt, mindegyik veretesen komoly tudományosnak ható szöveggel nyilatkozó "Author" azaz a témával kapcsolatos egy-egy könyv szerzõje volt (akár anno Erich von Däniken). Hótt komolyan fejtegették a maja-, egyiptomi-, asszír-, görög- utalásokat melyek vitathatatlanul egybecsengenek Nostradamus jóslataival, konklúzió - a legközelebbi világvége 2012 (most ez lett divat, akár korábban a Nibiru bolygó és X planet) No egy órai intenzív gyõzködés után már a film végén narrátor kommentálja egysoros zárómondatban hogy az egész nem valószínû. Szomorú, mert vélhetõen az egy óra tetszetõsebb misztikus kép- és hanganyaga marad meg a fejekben és nem a film végén elhangzó egyetlen rövidke cáfoló mondat Ráillik a tágabb analógia - az "apróbetûs részt" szinte senki nem olvassa el vagy tán még jobb hasonlat a dohánytermékeken kötelezõen díszelgõ "A dohányzás káros az egészségre" - de ettõl még sokan megveszik... avagy Csaba György csillagász eredetileg az asztrológia leleplezésére szánt könyve szinte egy idõben "alapmû" volt a hazai "asztrológák" között. Ez van egyre jobban igaz "De gustibus non est disputandum" legfeljebb elámulni a hiszékenyek tömegén akik konzekvensen elnézik a naptárt, összetévesztve a XXI.századot a XIX. századdal [esõ]
Régebben is beszéltünk már a titkosított fejlesztésû repülõkrõl, nem csoda ha idõnként szokatlan dolgot látunk, ámbár nem egy ember akadt aki égitesteket is UFO-nak vélt - vagy tényleg csak publicity-t akart felkerülve egy bulvárlap címoldalára
Témánál maradva: itt a ruszki UFO - nagyon is valós repülõeszköz Link
Aki nem tudja mit lát, ismeret hiányában bármire könnyen mondja hogy UFO - az el se jut tudatáig hogy az UFO=Unidendentyfied Flying Object - Azonosítatlan Repülõ Tárgy ami nem azonos földönkívüli lények légieszközével. Inkább legyezgeti saját hiúságát hogy "újságba kerülhet" egy napra -legközelebbi példa a (köztudottan hamisítható) gabonakörök észlelésérõl egyre érkezõ újabb hírek. Hozzáteszem, az ismeretterjesztõ mûsorok sem mindig állnak hivatásuk magaslatán. Tegnap láttam egy aránylag komoly természettudományos mûsorszerkezetû csatornán újabb "Nostradamus" filmet a sok közül. A megszólalók között egyetlen "tudós-számba" vehetõ ember sem volt, mindegyik veretesen komoly tudományosnak ható szöveggel nyilatkozó "Author" azaz a témával kapcsolatos egy-egy könyv szerzõje volt (akár anno Erich von Däniken). Hótt komolyan fejtegették a maja-, egyiptomi-, asszír-, görög- utalásokat melyek vitathatatlanul egybecsengenek Nostradamus jóslataival, konklúzió - a legközelebbi világvége 2012 (most ez lett divat, akár korábban a Nibiru bolygó és X planet) No egy órai intenzív gyõzködés után már a film végén narrátor kommentálja egysoros zárómondatban hogy az egész nem valószínû. Szomorú, mert vélhetõen az egy óra tetszetõsebb misztikus kép- és hanganyaga marad meg a fejekben és nem a film végén elhangzó egyetlen rövidke cáfoló mondat Ráillik a tágabb analógia - az "apróbetûs részt" szinte senki nem olvassa el vagy tán még jobb hasonlat a dohánytermékeken kötelezõen díszelgõ "A dohányzás káros az egészségre" - de ettõl még sokan megveszik... avagy Csaba György csillagász eredetileg az asztrológia leleplezésére szánt könyve szinte egy idõben "alapmû" volt a hazai "asztrológák" között. Ez van egyre jobban igaz "De gustibus non est disputandum" legfeljebb elámulni a hiszékenyek tömegén akik konzekvensen elnézik a naptárt, összetévesztve a XXI.századot a XIX. századdal [esõ]
Na ja, de hát híres hülyék is kellenek, hogy legyen viszonyítási alapunk. :-)