Csillagászat és űrkutatás
Meteoroknál kb a +2magni a rögzítési határ ilyen esetben.
De sok függ a meteor szögsebességétõl. Ez nem azonos a
meteorrajra jellemzõ sebességgel. Vannak kimondottan gyors
meteorok, ahol már a 0 magnis is jó ha nyomot hagy.
A képeket pixelméretre nagyítva kell átnyalni, hogy a rög-
zített leghalványabb meteorokat is észrevegyük a képeinken.
De sok függ a meteor szögsebességétõl. Ez nem azonos a
meteorrajra jellemzõ sebességgel. Vannak kimondottan gyors
meteorok, ahol már a 0 magnis is jó ha nyomot hagy.
A képeket pixelméretre nagyítva kell átnyalni, hogy a rög-
zített leghalványabb meteorokat is észrevegyük a képeinken.
Hogy merre fordíts a gépet, arra létezik egy ökölszabály:
általában a radiáns mellé 40-45 fokkal, és ugyanilyen
magasságba. Én ezt soha nem tartottam be, én mindíg arra
törekszem, hagy az aktuális radiáns, vagy radiánsok is a
látómezõben legyen, így könnyebb (ha nem is biztos) a
gyors rajtagság eldöntés.
Egyébként az igazán szép meteorok elcsípése nagyságrendekkel
inkább a szerencsén múlik, mint az elveken, vagy a türelmen.
Én nem tartozom a szerencsések közé
Táj bekomponálása nem könnyû, fõleg halszem esetén.
Gondolj iridium fotózásra, ott az ismert helyen ismert
haladási irányú mûhold egzakt tájképes megcsípése sem
egyszerû, ez ismeretlen helyen felvillanó meteornál inkább
szerencse dolga, bár a radiáns helyének ismerete segít abban,
hogy a képre kb. milyen irányból érkeznek meteorok.
Lehetõleg figyeld az eget szemmel is, feljegyezve a látott
mûholdak idõpontját, helyzetét. Sok okoz meteorszerû látványt
a képen, így félrevezethet.
Lényeges, hogy a géped óráját állíts be pontosan (1sec elég),
pl. DCF óra fotózásával. Azt is állapítsd meg, hogy a gép
által elmentett idõ az expó kezdetét, végét, vagy a kép felirási
idõpontját jelenti-e. Ez sorozatmódnál is lényeges.
Ha kell, még folytatom, de inkább kérdezz.
általában a radiáns mellé 40-45 fokkal, és ugyanilyen
magasságba. Én ezt soha nem tartottam be, én mindíg arra
törekszem, hagy az aktuális radiáns, vagy radiánsok is a
látómezõben legyen, így könnyebb (ha nem is biztos) a
gyors rajtagság eldöntés.
Egyébként az igazán szép meteorok elcsípése nagyságrendekkel
inkább a szerencsén múlik, mint az elveken, vagy a türelmen.
Én nem tartozom a szerencsések közé
Táj bekomponálása nem könnyû, fõleg halszem esetén.
Gondolj iridium fotózásra, ott az ismert helyen ismert
haladási irányú mûhold egzakt tájképes megcsípése sem
egyszerû, ez ismeretlen helyen felvillanó meteornál inkább
szerencse dolga, bár a radiáns helyének ismerete segít abban,
hogy a képre kb. milyen irányból érkeznek meteorok.
Lehetõleg figyeld az eget szemmel is, feljegyezve a látott
mûholdak idõpontját, helyzetét. Sok okoz meteorszerû látványt
a képen, így félrevezethet.
Lényeges, hogy a géped óráját állíts be pontosan (1sec elég),
pl. DCF óra fotózásával. Azt is állapítsd meg, hogy a gép
által elmentett idõ az expó kezdetét, végét, vagy a kép felirási
idõpontját jelenti-e. Ez sorozatmódnál is lényeges.
Ha kell, még folytatom, de inkább kérdezz.
Azt ne felejtsd el, hogy ha hosszú órákon keresztül fotózol
meteorokat, akkor kell fûteni az objektívet a páralecsapódás
miatt. (Conrad fûtõfólia 12V-os akksi.)
A nagylátószögû elõtét a meteorok rögzítése során elõnyös.
Az eredeti objektív fényerõt is megnöveli (kisebb értékû
eredõ F szám) a látószög mellett. Bár a plusz optikai elemek
némi fényveszteséget okoznak.
A nagyobb fényerõ halványabb meteorok rögzítését biztosítja.
A nagyobb látószög szintén, hiszen egy-egy meteornyom kevesebb
pixelen oszlik el, így egy-egy pixel több "fényt" gyûjt össze,
halványabb meteor is "átlépi" a zajszintet. Persze mindkét eset
az égi háttér fényét is növeli, de a tervezett ISO1600, 30sec
esetén sötét környezetben ez nem gond.
A megnövekedett látószög további plusz meteorokat eredményez,
igaz a torz képszéleken ezek nem szépek, de a semminél ez is
több (fényes tûzgömb esetleges szimultán fotózása esetén ez
kimérhetõ).
Az viszont más kérdés, hogy a több meteor kisebb meteor-
nyomokat eredményez a képen, ami látvány szempontjából nem
elõnyös. Majd még folytatom, de a téma elég terjedelmes.
meteorokat, akkor kell fûteni az objektívet a páralecsapódás
miatt. (Conrad fûtõfólia 12V-os akksi.)
A nagylátószögû elõtét a meteorok rögzítése során elõnyös.
Az eredeti objektív fényerõt is megnöveli (kisebb értékû
eredõ F szám) a látószög mellett. Bár a plusz optikai elemek
némi fényveszteséget okoznak.
A nagyobb fényerõ halványabb meteorok rögzítését biztosítja.
A nagyobb látószög szintén, hiszen egy-egy meteornyom kevesebb
pixelen oszlik el, így egy-egy pixel több "fényt" gyûjt össze,
halványabb meteor is "átlépi" a zajszintet. Persze mindkét eset
az égi háttér fényét is növeli, de a tervezett ISO1600, 30sec
esetén sötét környezetben ez nem gond.
A megnövekedett látószög további plusz meteorokat eredményez,
igaz a torz képszéleken ezek nem szépek, de a semminél ez is
több (fényes tûzgömb esetleges szimultán fotózása esetén ez
kimérhetõ).
Az viszont más kérdés, hogy a több meteor kisebb meteor-
nyomokat eredményez a képen, ami látvány szempontjából nem
elõnyös. Majd még folytatom, de a téma elég terjedelmes.
Vettem vettem!
Még idõben elkezdem keresni a megfelelõ helyszínt. Miki mondodtt valami olyat hogy õ is szeretne perseidákat fotózni! Lehet hogy megkeresem - aztán együtt elmegyünk fényképezni arra az estére!
Még idõben elkezdem keresni a megfelelõ helyszínt. Miki mondodtt valami olyat hogy õ is szeretne perseidákat fotózni! Lehet hogy megkeresem - aztán együtt elmegyünk fényképezni arra az estére!
Rafi, az egyetlen problémát szerintem a fényerõ jelentheti. Valamennyit mindenképp levesz a nagylátószögû, szerintem próbáld ki, hogy mennyit, de tuti, hogy rá fogsz jönni, hiába látna be akkora eget, amin suhannak a meteorok, ha a fényük kevés lesz ahhoz, hogy nyomot hagyjon a fotón.
Nekem a 20mm-s obim f2,8-on "lazán" felveszi a 8 magnis csillagokat, persze egy gyorsan mozgó meteornál ez kevesebb, de pl. 5-ös mûholdak látszanak rajta. Ha tiszta ég van, próbálgasd mûholdakon! Be lehet állítani a HA-ot gyenge mûholdakra is, és abból ki fog derülni, mit ad vissza akkora fényerõvel belõlük.
Az égrészt illetõen az a baj, hogy csak a radiáns fix, abból kiindulva bárhol pottyanhat, e szempont valamelyest az elõtét mellett szól.
A legfontosabb a türelem! Sajnos a meteorfotózáshoz ebbõl kell a legtöbb... A legszebbek sose esnek bele a látómezõbe... :-(
Ha elég idõd van kinn ácsorogni, akkor órákon át is fotózhatod ugyanazt az égrészt, és a nagy számok törvénye alapján valamennyi biztos beleesik majd. Mivel Neked nyári szünet van, csak akad elég idõd. Inkább koncentrálj szerintem arra, hogy olyan helyen fotózz, ahol amúgy is jól mutatna egy csíkhúzós, jó a háttér hozzá, stb. Ebbõl még meteorok híján is klassz képek születhetnek és nem voltál kinn hiába. :-)
Nekem a 20mm-s obim f2,8-on "lazán" felveszi a 8 magnis csillagokat, persze egy gyorsan mozgó meteornál ez kevesebb, de pl. 5-ös mûholdak látszanak rajta. Ha tiszta ég van, próbálgasd mûholdakon! Be lehet állítani a HA-ot gyenge mûholdakra is, és abból ki fog derülni, mit ad vissza akkora fényerõvel belõlük.
Az égrészt illetõen az a baj, hogy csak a radiáns fix, abból kiindulva bárhol pottyanhat, e szempont valamelyest az elõtét mellett szól.
A legfontosabb a türelem! Sajnos a meteorfotózáshoz ebbõl kell a legtöbb... A legszebbek sose esnek bele a látómezõbe... :-(
Ha elég idõd van kinn ácsorogni, akkor órákon át is fotózhatod ugyanazt az égrészt, és a nagy számok törvénye alapján valamennyi biztos beleesik majd. Mivel Neked nyári szünet van, csak akad elég idõd. Inkább koncentrálj szerintem arra, hogy olyan helyen fotózz, ahol amúgy is jól mutatna egy csíkhúzós, jó a háttér hozzá, stb. Ebbõl még meteorok híján is klassz képek születhetnek és nem voltál kinn hiába. :-)
"Még sosem sikerült pld fa alá rakni, vagy templom fölé." Kaposfõi koordinátákkal könnyebb lenne! ;-)
A te képeid is nagyon frankók. Szépet kitudsz hozni belõlük. Én most azzal próbálkozok, hogy minél pontosabban tudjam belõni ezeket. Még sosem sikerült pld fa alá rakni, vagy templom fölé. Azért egy ekkora berendezést nem cipelek szívesen az utcán.
A hullócsillagoknál én majd a széleslátószögû lencsét fogom használni! Iso 1600 f3.5 - 30 sec expó - sorozatfelvétel - távkioldó reteszelve.
Link Ez az eddigi legtisztább és legjobb kép amit az elõtéttel csináltam. Nem egy 8millis peleng de mondjuk halofotózásra meg vulkániára meg krepuszkuláris sugarak megörökítésére tökéletes - pláne hogy negyedannyiba került mint a 8mm-es. Igaz a látószöge kb 150°-os, nem fedi be egészen az égboltot. A széle torzít!
Nemtudom: Augusztus 11.e körül: maradjak e a 18mm-esnél vagy a szélesltószögnél? Ezt aki jobban ért ezekhez a Perseidákhoz - hogy merre fordítsam az objektívet - majd megmondja!
A múltkor egy olyan ûreszközt láttam ami háromszor villant fel - kb 3-4°onként. Kb -1 magnisra fényesedett aztán egyre gyengébb lett.
Ernõ mutatott érdekes iridiumfelvillanásokat! - Azokat is megnéztem!
LEhet az éjszakával szórakozni, csak bírja susszal az ember!
A hullócsillagoknál én majd a széleslátószögû lencsét fogom használni! Iso 1600 f3.5 - 30 sec expó - sorozatfelvétel - távkioldó reteszelve.
Link Ez az eddigi legtisztább és legjobb kép amit az elõtéttel csináltam. Nem egy 8millis peleng de mondjuk halofotózásra meg vulkániára meg krepuszkuláris sugarak megörökítésére tökéletes - pláne hogy negyedannyiba került mint a 8mm-es. Igaz a látószöge kb 150°-os, nem fedi be egészen az égboltot. A széle torzít!
Nemtudom: Augusztus 11.e körül: maradjak e a 18mm-esnél vagy a szélesltószögnél? Ezt aki jobban ért ezekhez a Perseidákhoz - hogy merre fordítsam az objektívet - majd megmondja!
A múltkor egy olyan ûreszközt láttam ami háromszor villant fel - kb 3-4°onként. Kb -1 magnisra fényesedett aztán egyre gyengébb lett.
Ernõ mutatott érdekes iridiumfelvillanásokat! - Azokat is megnéztem!
LEhet az éjszakával szórakozni, csak bírja susszal az ember!
Az az eltérés reális lehet, igen.
Az én gépem korlátozott ebben a beállításban. B-záridõ estén maximálisan 200-as ISO-t tudok használni. 1600-as ISO-nál maximálisan 15 sec-mos záridõm van. Azért majd ügyeskedek ezzel is.
Lassan lehet gyúrni a meteorokra, egyre sûrûbben potyorásznak.
Az én gépem korlátozott ebben a beállításban. B-záridõ estén maximálisan 200-as ISO-t tudok használni. 1600-as ISO-nál maximálisan 15 sec-mos záridõm van. Azért majd ügyeskedek ezzel is.
Lassan lehet gyúrni a meteorokra, egyre sûrûbben potyorásznak.
Teljes tûzerõ!
26 Jul 22:57:09 -7 23° 39° (NE ) 7.6 km (W) -7 Iridium 56
Sikerült jól becélozni - bár kicsit délebbre húzott el a kelleténél - Kaposvári adatokat használok a Stellariumban - aztán tõle nyugatra vagyok 12kmre. Szerinem az elég hogy eltolódjon!
A kép adatai: 120sec exp, iso1600on, kb 40mm-es nyílás, f5.0
26 Jul 22:57:09 -7 23° 39° (NE ) 7.6 km (W) -7 Iridium 56
Sikerült jól becélozni - bár kicsit délebbre húzott el a kelleténél - Kaposvári adatokat használok a Stellariumban - aztán tõle nyugatra vagyok 12kmre. Szerinem az elég hogy eltolódjon!
A kép adatai: 120sec exp, iso1600on, kb 40mm-es nyílás, f5.0