Meteorológiai műszerek otthon
Műszer csatlakoztatása a MetNet-re
MetNet WS feltöltő: LINK MetNet WD feltöltő: LINK
MetNet cumulus feltöltő: LINK
Figyelem! Akinek Netatmo és Ruuvitag műszere van, az mostantól felkapcsolhatja a MetNet-re is!
Műszereim LINK
Csatlakoznál a légszennyezettség mérő állomáshoz? Olvasd el cikkünket
Kérdésed van ezzel kapcsolatban? Írj nekünk a legszennyezettseg(kukac)metnet(pont)hu címre.
Nincs mit, szívesen!
Az árnyékolókkal kapcsolatos tanulmányt én is olvastam, de saját tapasztalatról is tudok beszámolni. Van házikóm is, és tányéros árnyékolóm is, ugyanaz, amit az OMSZ használ (Vaisala DTR-13).
Nos a tapasztalatom az, hogy borult, és pláne szeles időben nincs nagyon különbség a két árnyékolási módban, napos időben viszont annál inkább. átlagban 0,6-0,7 fokkal mér felül a faház a tányéroshoz képest méréseim szerint,, szélsőséges esetben, derült, szélszegény időben picit többet.
A hőmérséklet-változásokra ugyan lassabban reagál megfigyeléseim szerint, de leköveti a változásokat. Amennyiben a napi min/max érték a legfontosabb, úgy abban az esetben pláne nem számít, mennyire gyors.
Viszont nem kell elkeseredni, mert hosszú évtizedekig a faház volt a standard, az éghajlati adatsorok zöme még ezekben lett mérve, automaták csak a 2000-es évek elejétől kezdetek terjedni. Lényeg, hogy amennyiben faházban kezdesz mérni, úgy végig abban mérj, hogy az adatsor homogén legyen.
Talán az árnyékolás módjától még fontosabb, hogy jól válaszd meg majd a telepítés helyét, mert az évtizedekre szól majd, ez is a homogenitást szolgálja. Épületektől, fáktól lehetőleg távol, nyílt, sík, jól szellőző területet választva, de ezt úgy is tudod.
És ami talán a legfontosabb, mindegy, mivel mérsz, de ha teheted és van anyagi lehetőséged, kalibráltasd évente a hőmérőt.
Az árnyékolókkal kapcsolatos tanulmányt én is olvastam, de saját tapasztalatról is tudok beszámolni. Van házikóm is, és tányéros árnyékolóm is, ugyanaz, amit az OMSZ használ (Vaisala DTR-13).
Nos a tapasztalatom az, hogy borult, és pláne szeles időben nincs nagyon különbség a két árnyékolási módban, napos időben viszont annál inkább. átlagban 0,6-0,7 fokkal mér felül a faház a tányéroshoz képest méréseim szerint,, szélsőséges esetben, derült, szélszegény időben picit többet.
A hőmérséklet-változásokra ugyan lassabban reagál megfigyeléseim szerint, de leköveti a változásokat. Amennyiben a napi min/max érték a legfontosabb, úgy abban az esetben pláne nem számít, mennyire gyors.
Viszont nem kell elkeseredni, mert hosszú évtizedekig a faház volt a standard, az éghajlati adatsorok zöme még ezekben lett mérve, automaták csak a 2000-es évek elejétől kezdetek terjedni. Lényeg, hogy amennyiben faházban kezdesz mérni, úgy végig abban mérj, hogy az adatsor homogén legyen.
Talán az árnyékolás módjától még fontosabb, hogy jól válaszd meg majd a telepítés helyét, mert az évtizedekre szól majd, ez is a homogenitást szolgálja. Épületektől, fáktól lehetőleg távol, nyílt, sík, jól szellőző területet választva, de ezt úgy is tudod.
És ami talán a legfontosabb, mindegy, mivel mérsz, de ha teheted és van anyagi lehetőséged, kalibráltasd évente a hőmérőt.
Normál horganyzott bádoglemez, festeni a gyakorlatban nem szokták. Fontos viszont, hogy a tető széleire is rá legyen hajtogatva a lemez, hogy ne tudjon aláfolyni a csapadék.
Természetesen !
A tetejét mivel kell burkolni ? Festett horganyzott lemez ? Alu-tábla ? Festeni kell-e fehérre ?
A tetejét mivel kell burkolni ? Festett horganyzott lemez ? Alu-tábla ? Festeni kell-e fehérre ?
Az 50-es lamella tényleg kilóg, meg masszívabb is, én elsőre 30-ast lőttem be. A tetejüknél a pár mm réstől én bőven nagyobbra számítottam, és tényleg, a pdf-ben lévő zsaluzási méretek alapján a rés kb. 10 mm-nek adódik. A lamellák merőleges távolságára pedig kb. 20 mm.
Köszönöm, hogy méricskéltél és rajzoltál ebben a zimában :-)
Köszönöm, hogy méricskéltél és rajzoltál ebben a zimában :-)
Nálam a következőképpen van megoldva:
A lamellának mindenképpen kijebb kell állnia mint a tartóoszlop. Még nem láttam olyan szabályosan megépített mérőházat, ahol ne lett volna kijebb a lamella.
A lamellának mindenképpen kijebb kell állnia mint a tartóoszlop. Még nem láttam olyan szabályosan megépített mérőházat, ahol ne lett volna kijebb a lamella.
Na még egy próba: a traktornyomot átrajzolva, ha a belső lamellák 5 mm-rel kifelé csúsznak, akkor 15 mm lesz a rés és szellősebbé tehetem a házikót, anélkül, hogy a Nap besütne. Lamellából is kevesebb kell. A lamellák alsó csücske pont a keret élében lesz, egy 5x5 mm-es derékszögű háromszögecske nyúlik ki kifelé is és befelé is.
Köszönöm hogy segítesz !
Az általam szerkesztett traktornyom : 30x5 mm keresztmetszetű lamella esetén a merőleges távolságok 10 mm minden felé, és ez belefér az 50 mm-es tartókeret szélességébe is. A lenti rajz szerint a lamella szélességét akár 25 mm-re is csökkenthetem, még nem süt be a Nap. Lehet hogy az 5 mm viszont túl kevés ? Még egy kérés : Megtennéd hogy leméred a lamellákat és a köztük lévő merőleges távolságot a saját házikódon ? Azután irány az asztalos :-)
Az általam szerkesztett traktornyom : 30x5 mm keresztmetszetű lamella esetén a merőleges távolságok 10 mm minden felé, és ez belefér az 50 mm-es tartókeret szélességébe is. A lenti rajz szerint a lamella szélességét akár 25 mm-re is csökkenthetem, még nem süt be a Nap. Lehet hogy az 5 mm viszont túl kevés ? Még egy kérés : Megtennéd hogy leméred a lamellákat és a köztük lévő merőleges távolságot a saját házikódon ? Azután irány az asztalos :-)
A külső és a belső lamellák egyforma méretűek, csak a belső kb 5 mm-el lejjeb van. nem szabad - ahogy írod "L" betűst csinálni, mert az gátolja a levegő áramlását. A tartókeretbe kívül és belül is nútot kell készíteni a lamellákat és abba kell rögzítve belehelyezni.
Nekem is Steveson féle mérőházam van, de nem tapasztaltam, hogy lomhább lenne. Ezért is írtam, hogy puhafából kell készíteni, mert a fenyőfa lazább szerkeze miatt nem melegszik fel annyira mint a sűrűbb keményfa.
Nagyon fontos még, hogy a tető alatti és az alsó részeket pontosan úgy készítsd el, mint a rajzon van, mert csak így tud megfelelően szellőzni, illetve védeni a hősugárzás ellen.
Nekem is Steveson féle mérőházam van, de nem tapasztaltam, hogy lomhább lenne. Ezért is írtam, hogy puhafából kell készíteni, mert a fenyőfa lazább szerkeze miatt nem melegszik fel annyira mint a sűrűbb keményfa.
Nagyon fontos még, hogy a tető alatti és az alsó részeket pontosan úgy készítsd el, mint a rajzon van, mert csak így tud megfelelően szellőzni, illetve védeni a hősugárzás ellen.
Köszi, találtam erről is ábrát, viszont nem egyértelmű, hogy a külső és belső lamellák felső csúcsa összeér-e vagy nem ? Találtam ilyet is, olyat is. "L" betűst legyártani talán könnyebb, viszont ha nem ér össze, talán jobban szellőzik. Nyilván a rés miatt jobban kell figyelni a belső hosszának kiszerkesztésekor, hogy bent sötét maradjon. Vagy tévedek ? Kicsit tartok attól, hogy a nagytömegű ház lomhább lesz mint a tányéros árnyékoló, ezért lehet hogy a nyitott "L" betűs jobb lesz. Mi az igazi ?
A lamellákat úgy kell elhelyezni, hogy a napsugár még vizszintes napállás mellet se tudjon besütni a házikóba. Ehhez a belső oldalon lévő lamellák aljának lejjeb kell lennie mint a külsők alja. A lamellák dőlésszöge 45 fok legyen. Az egész házikót puhafából kell elkészíteni.
Sziasztok ! Szabványos hőmérőház méretekre lenne szükségem. Munkahelyre biztonsági okokból az árnyékoló nem túl szerencsés, ezért a fából készült zárható ház mellett döntöttünk. Előre is köszönöm ! Keresgéltem, itt is, de csak a hasonló kérdések bukkantak fel, az azokra adott válaszok nem :-(( Vagy csak bénázok ...