Fotóiskola
Fotóinfó
Ajánlott M42-es objektívek: Link
A stabiknak van egy kellemetlen tartománya, amikor akár kézből is jobban be tudják rázni a képet, mintha nem használna az ember... Persze nem mindegy, hol történik a stabilizáció (objektív vagy szenzor; digitális "nem létezik", az csak az ISO-t emeli) Nem emlékszem már pontosan az értékekre, de - ha jól rémlik Canon IS-sorozatát tesztelték, talán 70-300, nem tudom és - olyan 1/60 mp környékén csúnya berázást produkált maga a stabilizátor.
Persze ez rengeteg tényező függvénye, de nem baj ha tud róla az ember.
Az állványon pedig tényleg abszolút ki kell iktatni mindenféle stabilizációt, hisz azért van az állvány. Ha van rá lehetőség, akkor egy rövid (3-5,m esetleg 10 mp-es) időzítő is jól jöhet (az expógomb megnyomása valamelyest berázza az állványt, ezért jöhet jól), illetve ami még további segítség lehet, az a tükörfelcsapás (MUP - Mirror Lockup). Ez a kép készülte előtt felcsapja a tükröt, az ebből eredő rezgések elülnek, majd ekkor futnak le a redőnyök.
Ilyen beállításokkal (stabi ki, időzítő és/vagy tükörfelcsapás) részünkről gyakorlatilag mindent megtettünk, hogy ne mozduljon be a kép. Ha a téma mozog és kevés a fény, az már más tészta, ott nincs mese - rekesz legnagyobbra, ISO fel, fókusz valami távoli fénypontra (csillag, de akár távoli lámpa is jó), meg reménykedés... (Én este-éjszaka nem szeretem az eleve nagyon szűkös fényeket még rekeszeléssel is rontani, annyira nem vészesen lágy a kép nyitott rekeszen sem, hogy megérje dupla vagy még hosszabb expóidőt/érzékenységet használni). Ha nagyon nem jó a helyzet és nagyon közeledik az a peremfelhő :-), akkor használjuk ki ezt és fordítsuk javunkra - csináljunk egy hosszabb záridős képet, amin tényleg jól megvilágítva (a terep is) és most már "direkt" elmosódva látszik a téma.
Muszáj alkalmazkodni, és a kevésbé kedvező helyzeteket esetleg a saját javunkra fordítani.
Persze ez rengeteg tényező függvénye, de nem baj ha tud róla az ember.
Az állványon pedig tényleg abszolút ki kell iktatni mindenféle stabilizációt, hisz azért van az állvány. Ha van rá lehetőség, akkor egy rövid (3-5,m esetleg 10 mp-es) időzítő is jól jöhet (az expógomb megnyomása valamelyest berázza az állványt, ezért jöhet jól), illetve ami még további segítség lehet, az a tükörfelcsapás (MUP - Mirror Lockup). Ez a kép készülte előtt felcsapja a tükröt, az ebből eredő rezgések elülnek, majd ekkor futnak le a redőnyök.
Ilyen beállításokkal (stabi ki, időzítő és/vagy tükörfelcsapás) részünkről gyakorlatilag mindent megtettünk, hogy ne mozduljon be a kép. Ha a téma mozog és kevés a fény, az már más tészta, ott nincs mese - rekesz legnagyobbra, ISO fel, fókusz valami távoli fénypontra (csillag, de akár távoli lámpa is jó), meg reménykedés... (Én este-éjszaka nem szeretem az eleve nagyon szűkös fényeket még rekeszeléssel is rontani, annyira nem vészesen lágy a kép nyitott rekeszen sem, hogy megérje dupla vagy még hosszabb expóidőt/érzékenységet használni). Ha nagyon nem jó a helyzet és nagyon közeledik az a peremfelhő :-), akkor használjuk ki ezt és fordítsuk javunkra - csináljunk egy hosszabb záridős képet, amin tényleg jól megvilágítva (a terep is) és most már "direkt" elmosódva látszik a téma.
Muszáj alkalmazkodni, és a kevésbé kedvező helyzeteket esetleg a saját javunkra fordítani.
Köszi neked is! Szerintem itt lesz a kutya elásva, hogy be volt kapcsolva a stabi, még akkor is amikor állványról lőttem... Illetve a rekesz...
Na legközelebb megpróbálom így. Ez így tök kezdőnek hat, de ebben sose voltam jó, mármint a felhők fényképezésében
Egyébként persze, hogy nem az éjszakai fotózásról volt szó, ott nyilván nem lesz éles, a D5300 meg nem a csúcskategória, hogy "gigaizót" használjak Csupán a késő délutáni, kora esti időszakról, amikor már jóval kevesebb a fény.
Várom a következő éles szituációt...
Na legközelebb megpróbálom így. Ez így tök kezdőnek hat, de ebben sose voltam jó, mármint a felhők fényképezésében
Egyébként persze, hogy nem az éjszakai fotózásról volt szó, ott nyilván nem lesz éles, a D5300 meg nem a csúcskategória, hogy "gigaizót" használjak Csupán a késő délutáni, kora esti időszakról, amikor már jóval kevesebb a fény.
Várom a következő éles szituációt...
Véleményem szerint felhõre kár megpróbálni élességet állítani. Az elõtér legyen éles, a felhõ viszonylagos élességét pedig nagy rekeszérték használatával fogod elérni, F8 már jó, általában amúgy is ezen az értéken a legjobb az objektívek képminõsége. De este/éjszaka sehogy nem lesz tökéletesen éles a felhõd, ha nem használsz hatalmas ISO-t, lévén a hosszabb záridõ alatt bemozdul a felhõzet. A nagy ISO viszont plusz zaj, kivéve felsõ kategóriás gépek.
Állványnál ki kell kapcsolni a stabit, ahogy Mici is írja.
Állványnál ki kell kapcsolni a stabit, ahogy Mici is írja.
Érdekes, elsõ olvasáskor nem is láttam hibákat, (ebéd utáni szieszta után) Az emberi agy, szem, keresi a lényeget. Köszönöm a véleményt, és "micibotnak" is. Elõször APS-C érzékelõs kompaktra gondoltam, viszont azon semmi zoom nincs. Kompromisszumot kell kötni, ha csak pár százezer forintja van az embernek. Vagyis egyszeri kiadás, utána kilõve az obik cseréje. Ez viszont (G1 X MarkII) 18.7x 14 mm-es érzékelõs, és mégis van egy kis zoomolási lehetõség, ami szerintem elég egy Vénusz-Hold fényképhez, vagy esti városi képhez, vagy ...majd meglátjuk.
Köszi, igaz, a stabit nem próbáltam még kikapcsolni.
Ezek szerint akkor mindenképpen kis rekesszel (számszerûleg naggyal) kell dolgozni, hiszen ha csillagra fókuszálsz, csak így tud a felhõ is éles maradni. Megpróbálom ha lesz mit
Persze kicsiben jó, de nagyítva, eredetiben nagyon nem az igazi...
Brenya, most olvastam vissza az írásokat, és a telefon billentyûzet miatt tele lett hibával, bocsi azért a lényeg érthetõ.
Ezek szerint akkor mindenképpen kis rekesszel (számszerûleg naggyal) kell dolgozni, hiszen ha csillagra fókuszálsz, csak így tud a felhõ is éles maradni. Megpróbálom ha lesz mit
Persze kicsiben jó, de nagyítva, eredetiben nagyon nem az igazi...
Brenya, most olvastam vissza az írásokat, és a telefon billentyûzet miatt tele lett hibával, bocsi azért a lényeg érthetõ.
Nekem is lenne kérdésem. Felhõ, zivatarfelhõ fotózásnál mik az ideális beállítások? Próbálkoztam már szinte mindennel de soha nem tudok eléggé éles képeket lõni ...
Fõként kora esti idõszakkal vannak gondjaim. A gép nem talál fókuszt, és ha manuáist próbálok használni (esti fényeknél azért ez nem egyszerû) akkor sem lesznek élesek a képek.
Kisebb rekeszt kellene használnom, nagyobb ISO-val és lassabb zársebességgel? Lassabb zársebességnél meg elmosódhat a felhõ nem? Talán rossz helyre kövön a fókuszt és a nagyobb rekesz miatt sok felhõ már élességi tartományon kívül van? Nem tudom. Ki hogyan szokott egy szép zivatarfelhõt lefotózni?
Bocs a sok kérdését, de ez nem akar összejönni magamtól...
Fõként kora esti idõszakkal vannak gondjaim. A gép nem talál fókuszt, és ha manuáist próbálok használni (esti fényeknél azért ez nem egyszerû) akkor sem lesznek élesek a képek.
Kisebb rekeszt kellene használnom, nagyobb ISO-val és lassabb zársebességgel? Lassabb zársebességnél meg elmosódhat a felhõ nem? Talán rossz helyre kövön a fókuszt és a nagyobb rekesz miatt sok felhõ már élességi tartományon kívül van? Nem tudom. Ki hogyan szokott egy szép zivatarfelhõt lefotózni?
Bocs a sok kérdését, de ez nem akar összejönni magamtól...