Rövidtávú esélylatolgatások
Ezt az MKR-t egy-egy alkalommal berakta az ECM Ény-ra, pár napja pedig a GFS adta.
Meglepõdnék, ha egy sekély ciklon nem okozna komolyabb zivatar. Alapvetõ különbség a két modell között a talajfront érkezésében van.
Ami érdekes, hogy az UKMO és a GFS egy hullámhosszon van, csak a csapadék mennyisége más:
Link
A korai talajfront itt is megjelenik:Link
Ami érdekes, hogy az UKMO és a GFS egy hullámhosszon van, csak a csapadék mennyisége más:
Link
A korai talajfront itt is megjelenik:Link
A csütörtök szerintem a Dunántúlon kemény lehet, de majd meglátjuk.
A friss futásokat elnézve viszont egy jó kis száraz HF is lehet ebbõl megint.
Szerintem az értékekkel semmi baj nincsen.
Az SCP-nek semmi köze a nedvességhez: Link
A Thompson-indexnek már igen, de az meg nagyon "mos". A TI a KI és LI különbsége. A K-index: KI = (T850 - T500) + (Td850 - Tdd700). Amint látható, a 850-es Td-nek jelentõs szerepe van a TI végsõ értékében. Na most ha belegondolunk, akkor ezzel egy baj van. Ha nagyon magas a T850, akkor ahhoz egy közepesen száraz (~ 60 %) légkörben már elég magas Td tartozik, mint ahogy a 700-as harmatpont-depresszió sem túl nagy egy közepesen száraz légkörben. Aztán ehhez még jön a Lifted-index, aminek megint semmi köze a nedvességhez...így aztán elég könnyen kijöhet magas TI nem túl nedves légkörben is.
Tehát a nedvességviszonyok részletes tanulmányozása nélkül a többi paraméter önmagában semmit sem ér, de attól még igaz lehet.
--------------------------
Egyébként a következõ front tipikusan "naptemetõs" szituációnak tûnik. Jönnek majd az "itt ebbõl sem lett semmi", "du. 4 és még nem volt zivatar, szerintem már nem is lesz" hozzászólások...aztán...
Az SCP-nek semmi köze a nedvességhez: Link
A Thompson-indexnek már igen, de az meg nagyon "mos". A TI a KI és LI különbsége. A K-index: KI = (T850 - T500) + (Td850 - Tdd700). Amint látható, a 850-es Td-nek jelentõs szerepe van a TI végsõ értékében. Na most ha belegondolunk, akkor ezzel egy baj van. Ha nagyon magas a T850, akkor ahhoz egy közepesen száraz (~ 60 %) légkörben már elég magas Td tartozik, mint ahogy a 700-as harmatpont-depresszió sem túl nagy egy közepesen száraz légkörben. Aztán ehhez még jön a Lifted-index, aminek megint semmi köze a nedvességhez...így aztán elég könnyen kijöhet magas TI nem túl nedves légkörben is.
Tehát a nedvességviszonyok részletes tanulmányozása nélkül a többi paraméter önmagában semmit sem ér, de attól még igaz lehet.
--------------------------
Egyébként a következõ front tipikusan "naptemetõs" szituációnak tûnik. Jönnek majd az "itt ebbõl sem lett semmi", "du. 4 és még nem volt zivatar, szerintem már nem is lesz" hozzászólások...aztán...
Örülj neki. Az enyémre pedig egy gyönge 2-est lehet adni. Egyrészt túlságosan bátor voltam, másrészt a talajfront keresztül húzta a számításomat. Csoda, hogy összejött az MKR... A tegnapi nap egy kicsit sok volt...
Csütörtökrõl annyit, hogy az megint a GFS egyik újabb ámokfutása lehet... Szó se róla, szép értékek (10 SPC, 48 °C-os TI)... Mézes madzag... Szerdán melegadvekció, zivatarok kialakulásának esélye nagyon pici... A front pedig megakadhat az Alpokon (szokás szerint) és a csütörtöki várt felállás már más is lesz...
Csütörtökrõl annyit, hogy az megint a GFS egyik újabb ámokfutása lehet... Szó se róla, szép értékek (10 SPC, 48 °C-os TI)... Mézes madzag... Szerdán melegadvekció, zivatarok kialakulásának esélye nagyon pici... A front pedig megakadhat az Alpokon (szokás szerint) és a csütörtöki várt felállás már más is lesz...
Erre most adok egy négyest, fõleg hogy még tegnapi modellfutások alapján készült.
Halálzóna megvót, egy-két határszéli eksönt leszámítva (pl. Sopron); DNy-ra nem tudtak életképesen beérni a zivatarok, hiba; tiszántúli fõ attrakció megvót, talán még a mérték is megfelelõ, olyan nagyon sok helyrõl nem érkezett kárbejelentés (eddig) - de azért a 126 km/h az százhuszonhat kilométer per óra, utólag már nagy narancsszínû villámokat raknék.
Ennél rosszabb elõrejelzésem ne legyen!
Halálzóna megvót, egy-két határszéli eksönt leszámítva (pl. Sopron); DNy-ra nem tudtak életképesen beérni a zivatarok, hiba; tiszántúli fõ attrakció megvót, talán még a mérték is megfelelõ, olyan nagyon sok helyrõl nem érkezett kárbejelentés (eddig) - de azért a 126 km/h az százhuszonhat kilométer per óra, utólag már nagy narancsszínû villámokat raknék.
Ennél rosszabb elõrejelzésem ne legyen!
Ma (nagy bizonytalanság mellett) helyenként várható zivatar (elsõsorban multicellás), ezek közül néhányat heves jelenségek kísérhetnek (2 cm körüli jég, 90 km/h körüli széllökés). A magas delta ThetaE és DCAPE értékek miatt ma kifejezetten jó esély van lecsapó légtestekre (downburst). A nedvesség eltérõen alakul a modellekben, GFS, Aladin nulla, ECMWF, UM, NAE elegendõ, WRF-ek a globálmodellnek megfelelõen.