Globális jelenségek
Ne keverejük a szenzont a fazonnal!
Nem az emissziós értékekrõl van szó, hanem az energiafelhasználás hatékonyságáról, egységnyi energia/egységnyi energiahordozó tekintetében.
Minden belsõ égésû motor szennyezi a környezetét, mindegy hogy egy hibrid dízelrõl vagy egy benzinmotorról beszélünk, hiszen ezek a szennyezõk a tökéletlen égés következményei.Csupán az emittált kipufogó gázok arányai és összetételük, komponenseik térnek el egymástól.
Ami a dízeleknél NOx-ben, az a benzineseknél a PAH 16-ba tartozó 3,4 benzapirén vagy az indenopirén.Ezek pl. csodálatosan kombinálódnak a dízelek NO2-vel nitrátszármazékká, de önállóan is agresszív iniciáló ágensként (tumor kialakító egyszeri hatású vegyület) mûködnek.Igaz ezeket nem mérik a zöldkártyádhoz, és nem játszik szerepet egy városi ózon szmogban sem, mint a dízelek NO2-je.De a benned lévõ promoter ágensekkel (pl. a folyamatosan evett adalékos kenyered hosszú intervallum alatt ható komponensei) együtt rendkívül karcinogén és rendkívül erõsen mutagén (allél sorrendbontó) hatásuk.Annak levét, pedig az utódaid isszák majd meg.
Az meg már csak kiegészítõ apróság, hogy az NOx-ek emittálásában nagy mennyiségben a földgáztüzelésû erõmûvek játszanak jelentõs szerepet, bár itt pontszerû, rögzitett kibocsátásról van szó, a mozgásban lévõ emissziós forrásokhoz képest.
S ahogy mondtam a francia második generációs HDi dízelek kormszennyezése elhanyagolható.Ne a 20 éves német dízelekrõl beszéljünk.De sajnos egy új A6-os is produkál szép értékeket...
Egy ionplazmás ICPMS elemzés mindkét típusú meghajtásból jó kis eredményeket hozna ki, mit is szívsz be nap mint nap a tüdõdbe.
Az aeroszol témában pedig egy kvarcfilteres mérés a Rózsa utcában kellemesen tájékoztatna a dízel és benzines független féktárcsákról, mindenegyes fékezésrõl bekopó antimon csillámocskák döbbenetes koncentrációjáról.Had ne részletezzem a hatásait...
Nem az emissziós értékekrõl van szó, hanem az energiafelhasználás hatékonyságáról, egységnyi energia/egységnyi energiahordozó tekintetében.
Minden belsõ égésû motor szennyezi a környezetét, mindegy hogy egy hibrid dízelrõl vagy egy benzinmotorról beszélünk, hiszen ezek a szennyezõk a tökéletlen égés következményei.Csupán az emittált kipufogó gázok arányai és összetételük, komponenseik térnek el egymástól.
Ami a dízeleknél NOx-ben, az a benzineseknél a PAH 16-ba tartozó 3,4 benzapirén vagy az indenopirén.Ezek pl. csodálatosan kombinálódnak a dízelek NO2-vel nitrátszármazékká, de önállóan is agresszív iniciáló ágensként (tumor kialakító egyszeri hatású vegyület) mûködnek.Igaz ezeket nem mérik a zöldkártyádhoz, és nem játszik szerepet egy városi ózon szmogban sem, mint a dízelek NO2-je.De a benned lévõ promoter ágensekkel (pl. a folyamatosan evett adalékos kenyered hosszú intervallum alatt ható komponensei) együtt rendkívül karcinogén és rendkívül erõsen mutagén (allél sorrendbontó) hatásuk.Annak levét, pedig az utódaid isszák majd meg.
Az meg már csak kiegészítõ apróság, hogy az NOx-ek emittálásában nagy mennyiségben a földgáztüzelésû erõmûvek játszanak jelentõs szerepet, bár itt pontszerû, rögzitett kibocsátásról van szó, a mozgásban lévõ emissziós forrásokhoz képest.
S ahogy mondtam a francia második generációs HDi dízelek kormszennyezése elhanyagolható.Ne a 20 éves német dízelekrõl beszéljünk.De sajnos egy új A6-os is produkál szép értékeket...
Egy ionplazmás ICPMS elemzés mindkét típusú meghajtásból jó kis eredményeket hozna ki, mit is szívsz be nap mint nap a tüdõdbe.
Az aeroszol témában pedig egy kvarcfilteres mérés a Rózsa utcában kellemesen tájékoztatna a dízel és benzines független féktárcsákról, mindenegyes fékezésrõl bekopó antimon csillámocskák döbbenetes koncentrációjáról.Had ne részletezzem a hatásait...