Globális jelenségek
A kérdésedre nem tudok egyértelműen válaszolni, de elméletileg a Golf-áramlat is több hőmennyiséget kell szállítson a globális felmelegedés miatt. Ennél azonban lényegesebb, hogy nagy magasságban milyen az áramlási rendszer. Ha megnézed a jelenlegi állapotot - gyanítom ez hosszabb ideje fennáll -, akkor azt látod, hogy a Bering-szorostól az Azovi-tengerig 500 hPa-on erős a nyugati szél, így ezeken a területeken a meleg nem tud olyan mértékben északra áramlani, mint más években. Viszont Európától a Távol-Keletig gyengébb az áramlás, így Európa felett erősebb az áramlás, míg a Távol-Keleten inkább gyenge. A lényeg, hogy a sarkör környékén más évekhez képest gyengébb az áramlás, legalábbis azokon a részeken - pl. a Kelet-Szibériai tenger felett -, ahol ilyenkor már nem szokott összefüggő jégtakaró lenni.
A mo-i telek és nyarak összefüggésében érdemes hosszútávon nézni a trendet. Amíg a teleink nagyon hullámzóak, nem először fordul elő hosszabb meleg ciklus - 1970-től 1984-ig is ezt tapasztalhattuk -, addig a nyaraknál nem találtam ilyen összefüggést. Nyáron sokkal egyértelműbb a melegedés, 1984 óta nem fordult elő olyan esztendő, amikor a XX. századi átlagnál 1 fokkal hidegebb lett volna a nyár, addig télen ugyanezen időszak alatt 7 alkalommal is előfordult, utoljára 2016-17-ben. Tehát várható, hogy hamarosan egy hosszabb hideg ciklus kezdődik, de azt nem lehet előre megmondani, hogy 1 vagy 5 év múlva.
A mo-i telek és nyarak összefüggésében érdemes hosszútávon nézni a trendet. Amíg a teleink nagyon hullámzóak, nem először fordul elő hosszabb meleg ciklus - 1970-től 1984-ig is ezt tapasztalhattuk -, addig a nyaraknál nem találtam ilyen összefüggést. Nyáron sokkal egyértelműbb a melegedés, 1984 óta nem fordult elő olyan esztendő, amikor a XX. századi átlagnál 1 fokkal hidegebb lett volna a nyár, addig télen ugyanezen időszak alatt 7 alkalommal is előfordult, utoljára 2016-17-ben. Tehát várható, hogy hamarosan egy hosszabb hideg ciklus kezdődik, de azt nem lehet előre megmondani, hogy 1 vagy 5 év múlva.